
Duitse minister wil gezamenlijke IT-standaard goederenvervoer
Nederland en Duitsland dienen een eigen IT-standaard te ontwikkelen voor de goederenstromen vanuit de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland in plaats van deze uit Amerika over te nemen. Consequente digitalisering van de goederenstromen is van groot belang voor de toekomstige ontwikkeling van deze logistieke ketens. Dat zegt de minister van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen (NRW) Garrelt Duin.
“”We willen industrie 4.0 bovenaan de agenda zetten. Daarbij zijn praktische thema’s belangrijk zoals breedband-internet, maar we moeten ook de wetenschap hier meer bij betrekken. Een aantal universiteiten is bezig met de ontwikkeling van de logistiek en de industrie en de digitalisering daarvan. Als het ons lukt om wetenschap, logistiek en bedrijfsleven beter te laten samenwerken, ontstaat er voor het hele bedrijfsleven tussen Rotterdam en het Ruhrgebied een win-win-situatie”, aldus de Duitse minister.
Duin deed zijn uitspraken in een video-interview van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) en Business View Media (BVM). Deze film werd gemaakt in het kader van het Nederlands-Duitse Ondernemersforum ‘De haven als industrielocatie – Perspectieven voor Nederland en Noordrijn-Westfalen’ begin oktober in het Wereldmuseum in Rotterdam.
Bouwwerkzaamheden Betuwelijn
Duin ziet ook een verplichting voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen om het goederenverkeer gedurende de bouwwerkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuwelijn zo min mogelijk te hinderen. “We moeten naar oplossingen zoeken om de bouwfase zo tussen de partners af te stemmen dat er geen capaciteitsproblemen ontstaan”, aldus de minister.
Ook Bas Hennissen, directeur Procesindustrie en Massagoed bij het Havenbedrijf Rotterdam spreekt zich uit voor meer grensoverschrijdende coöperatie: “Rotterdam en Noordrijn-Westfalen beschikken beide over veel logistieke kennis. Die moeten we bundelen.”
Bekijk hier het video-interview:
Prima dit overleg en acties!
Wellicht kunnen spoorbeheerders, vervoerders, materieelontwikkelaars/producenten en toezichthouders samenwerken met oa TüV Rheinland; dat ziet er kwalitatief uitstekend uit.
http://www.tuv.com/de/deutschland/gk/fahrzeuge_verkehr/bahntechnik/bahntechnik.html
Wellicht kan er door kwalitatieve toporganisaties een kwalitatief Europese Periodieke Keuring APK opgesteld worden voor spoor, materieel, onderhoud, toezicht, etc. DIN, ISO, etc. AUB ook denken aan omwonenden!
Pas maar op. Straks komen er nét zoveel kosten bij kijken als bij de ontwikkeling van een Europees beveiligingssysteem (ERTMS). Sommige landen hadden al een uitstekend systeem (Duitsland, Frankrijk) maar er mocht niemand bevoordeeld worden, dus werden er miljarden in gestopt om het opnieuw te ontwikkelen.
Het resultaat: Een gedrocht dat alleen in Nederland al 7 varianten kent, wat in het buitenland amper geaccepteerd wordt en waar machinisten niet meer uit komen.