Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

Schokeffect na rampen versnelt invoering van treinbeveiliging

Grote treinongelukken op het spoor hebben tot schokeffecten in de Nederlandse samenleving geleid. Daardoor is er buiten de spoorsector toenemende aandacht ontstaan voor spoorveiligheid en spoorbeveiliging. Ook heeft het geleid tot snellere besluitvoering over de uitrol van beveiligingssystemen. Maar hoe komt spoorbeveiliging eigenlijk tot stand en welke keuzes worden daarbij gemaakt? Docent Railverkeerskunde André van Es legt het uit tijdens een Spoorcollege op de SpoorParade in Amersfoort.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Schokeffect na rampen versnelt invoering van treinbeveiliging”

Arco Sierts|02.10.14|11:28

De titel van dit artikel wat minder verhullend geherformuleerd: de spoorsector en overheid doen pas iets als het eerst goed fout is gegaan. Oftewel reactief veiligheidsmanagement op basis van grote incidenten. Tot het moment dat het goed fout gaat worden risico’s niet systematisch geinventariseerd, maar gebagataliseerd en weggeredeneerd. Daar kunnen andere sectoren absoluut wat van leren, te weten: doe het niet zoals het spoor het doet.

Gert-Jan Hondelink|15.12.14|17:44

Arco Sierts kan gerust zijn: bij het wegverkeer heeft men zijn advies opgevolgd. Daar komen dit jaar weer tussen 700 en 800 weggebruikers om het leven, circa 6 per miljard reizigerskilometers. Gelukkig heeft de spoorwegsector zich niets van zijn advies aangetrokken, anders zouden dit jaar uitgaande van 16 miljard reizigerskilometers tenminste 96 treinreizigers omkomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schokeffect na rampen versnelt invoering van treinbeveiliging | SpoorPro.nl
Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

Schokeffect na rampen versnelt invoering van treinbeveiliging

Grote treinongelukken op het spoor hebben tot schokeffecten in de Nederlandse samenleving geleid. Daardoor is er buiten de spoorsector toenemende aandacht ontstaan voor spoorveiligheid en spoorbeveiliging. Ook heeft het geleid tot snellere besluitvoering over de uitrol van beveiligingssystemen. Maar hoe komt spoorbeveiliging eigenlijk tot stand en welke keuzes worden daarbij gemaakt? Docent Railverkeerskunde André van Es legt het uit tijdens een Spoorcollege op de SpoorParade in Amersfoort.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Schokeffect na rampen versnelt invoering van treinbeveiliging”

Arco Sierts|02.10.14|11:28

De titel van dit artikel wat minder verhullend geherformuleerd: de spoorsector en overheid doen pas iets als het eerst goed fout is gegaan. Oftewel reactief veiligheidsmanagement op basis van grote incidenten. Tot het moment dat het goed fout gaat worden risico’s niet systematisch geinventariseerd, maar gebagataliseerd en weggeredeneerd. Daar kunnen andere sectoren absoluut wat van leren, te weten: doe het niet zoals het spoor het doet.

Gert-Jan Hondelink|15.12.14|17:44

Arco Sierts kan gerust zijn: bij het wegverkeer heeft men zijn advies opgevolgd. Daar komen dit jaar weer tussen 700 en 800 weggebruikers om het leven, circa 6 per miljard reizigerskilometers. Gelukkig heeft de spoorwegsector zich niets van zijn advies aangetrokken, anders zouden dit jaar uitgaande van 16 miljard reizigerskilometers tenminste 96 treinreizigers omkomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.