Stationshal, Arnhem Centraal Station, foto: Joeri Boekhorst

Laatste puzzelstukje van frame stationshal Arnhem geplaatst

In Arnhem is vorige week het laatste stalen onderdeel van het frame van het dak van de nieuwe stationshal geplaatst. Het stalen frame bestaat uit 150 stalen dubbel gekromde puzzelstukjes die in de afgelopen maanden aan elkaar zijn gelast. Voor de bouw van de stationshal is de scheepbouwtechniek toegepast.

Naar verwachting kan eind volgende gestart worden met het verwijderen van de steigers, waarna de omvang pas echt zichtbaar wordt. Daarna wordt er nog een grote glazen doorkijk geplaatst boven een van de kenmerkende gekromde pilaren, ook wel ‘fronttwist’ genoemd. Verder krijgt het dak meerdere isolatielagen en afwerking met betonpanelen.

Stationshal

Station Arnhem bestaat nu uit een reizigerstunnel, die samen met een nieuwe passerelle en perrons in 2011 werd opgeleverd. Met de aanleg van de nieuwe stationshal kunnen reizigers het geheel straks als een echte OV-terminal gebruiken met comfortabele overstapmogelijkheden.

ProRail, gemeente Arnhem en NS hebben de bouwcombinatie Ballast Nedam/BAM opdracht gegeven de stationshal te bouwen. Vanwege het complexe ontwerp en materiaalgebruik, kozen zij ervoor gebruik te maken van scheepsbouwtechniek. De nieuwe stationshal wordt uitgevoerd door een combinatie van beton, staal en glas. De deels stalen huid van het gebouw, dat vooral rondingen kent en geen hoeken, is er niet voor de sier, maar draagt ook in belangrijke mate bij aan de totale stevigheid van het gebouw. Bij schepen geldt hetzelfde.

Oplevering

De OV-terminal kan naar verwachting eind 2015 in gebruik worden genomen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.