Rotterdam Centraal Station

Rotterdam Centraal genomineerd voor Nationale Staalprijs

Station Rotterdam Centraal is één van de genomineerden voor de Nationale Staalprijs. Het station is genomineerd in de categorie Utiliteitsbouw. De Nationale Staalprijs bestaat sinds 1971 en wordt dit jaar voor de twintigste keer uitgereikt. De winnaar wordt op 2 oktober bekendgemaakt.

Naast deze nominatie is Rotterdam Centraal ook genomineerd voor de Belgische staalwedstrijd en is voor dit station recentelijk ook de Daylight Award door de architect in de wacht gesleept. Het nieuwe station Rotterdam Centraal, dat in maart van dit jaar officieel werd geopend, is ruimer van opzet. Dit wordt versterkt door een groot glazen venster met direct uitzicht op de stad. Ook het dak boven de sporen is van glas.

Vervoersknooppunt

Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat zijn ongeveer evenveel reizigers als op luchthaven Schiphol. Het is daarmee een belangrijk vervoersknooppunt waar trein, metro, bus, tram, fiets en taxi samenkomen. Met een verwachting van ruim 320.000 reizigers per dag in 2025 had het station echter de grenzen van zijn capaciteit bereikt. Dit als gevolg van zowel autonome reizigersgroei, maar ook de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail.

Gemeente, Stadsregio, Rijk, ProRail en NS hebben daarom samengewerkt aan de bouw van het nieuwe station Rotterdam Centraal te realiseren. Het station met zijn vele OV-mogelijkheden wordt in het kader van de stedelijke vernieuwing door de gemeente Rotterdam gebruikt als katalysator voor het ambitieuze stedenbouwkundig plan Rotterdam Central District.

Ontwerp

Het oude station van Van Ravesteyn bestond uit afzonderlijke elementen; een voorgebouw, reizigerstunnel en ‘openlucht’-emplacement. Het was te krap, te onoverzichtelijk, en wat betreft reizigerscomfort en sociale veiligheid niet optimaal. Het nieuwe Rotterdam Centraal is een station waarin alle vervoersmodaliteiten zijn gehuisvest onder één dak. Het station bestaat uit een Stationshal met kantoren aan de centrumzijde en aansluitende Sporenkap boven de perrons. De Stationshal is uitgevoerd in glanzend roestvast staal en is een icoon voor de stad.

Het project Rotterdam Centraal wordt gekenmerkt door zijn complexiteit, enerzijds vanuit de omgeving waarin gebouwd moest worden en anderzijds door de veelheid aan partijen die betrokken waren bij de realisatie. Om een integraal ontwerp te realiseren van ontwerp tot en met uitvoerig hebben de opdrachtgevende partijen vooraf duidelijke afspraken gemaakt en vastgelegd in uitvoerings- en samenwerkingsovereenkomsten.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.