Spoorzone Delft, medewerkers, stationshal

Ondergrondse station en stationshal Delft opgeleverd

Het ondergrondse station en de nieuwe stationshal van Delft zijn zo goed als klaar en afgelopen vrijdag door de betrokken bouwers opgeleverd aan opdrachtgever ProRail. Voor de bouw van de stationshal is Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) gedelegeerd opdrachtgever geweest. Met de oplevering is ProRail nu eigenaar van het ondergrondse station en heeft de spoortunnel tot haar beschikking om de komende maanden te gaan testen. De nieuwe stationshal is nu in handen van spoorvervoerder NS, die in december van dit jaar start met het inrichten van de winkels.

De oplevering van het ondergrondse station en de stationshal markeert een belangrijke nieuwe fase voor Spoorzone Delft. De bouwplaats onder het maaiveld is nu getransformeerd tot een zo goed als gebruiksklaar station. Dit deel verandert nu in een testomgeving, waar tunnel, ondergronds station en bijbehorende tunneltechnische installaties en veiligheidssystemen worden getest en voorbereid op de ingebruikname van de spoortunnel. Volgens de huidige planning zijn de tunnel en het station in het voorjaar van 2015 klaar.

Aannemers

Ad Broeders, projectmanager Spoorzone Delft vanuit ProRail: “Bouwers Strukton Worksphere, Strukton Rail, BAM Utiliteitsbouw en Combinatie CrommeLijn (CCL) hebben met deze oplevering ieder een flinke klus geklaard en een aanzienlijke bijdrage geleverd in de realisatie van het project Spoorzone Delft.”

Strukton Worksphere is in september 2013 gestart met het afbouwen van het ondergrondse station en de fietsenstalling. Deze aannemer is verantwoordelijk voor de realisatie van de vloeren, plafonds, wandbekleding, stijgpartijen, rookschermen en inrichting van het ondergrondse station.

Stationshal

BAM Utiliteitsbouw bouwt sinds mei 2013 het stadskantoor en levert nu de geïntegreerde stationshal op, inclusief voorzieningen voor de reizigers. De winkels worden eind dit jaar ingericht. Ondertussen werkt BAM Utiliteitsbouw door aan de bovenliggende verdiepingen van het stadskantoor en bouwen zij straks nog de resterende twintig procent van het gebouw, nadat de bovengrondse spoorlijn gesloopt is.

CCL is verantwoordelijk voor de ruwbouw van de spoortunnel en het ondergrondse station, de bouw van de tunneltechnische- en stations installaties en straks ook de bouw van de parkeergarage en een deel van de inrichting van de openbare ruimte.

Nieuwe spoor

Strukton Rail heeft de afgelopen periode gewerkt aan de aanleg van het nieuwe spoor en de bovenleidingen in de oostelijke tunnelbuis. Deze aannemer leggen het spoor en de bovenleidingen straks ook in de westbuis aan. CCL en Strukton Rail stellen nu de oostbuis van de tunnel ter beschikking aan ProRail, zodat zij de tunnel en ondergrondse station kan gaan testen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.