Kettinghor, Strukton Rail

Strukton: steeds minder opdrachten voor spoorsector

Strukton ziet het aantal opdrachten  op de Nederlandse spoormarkt teruglopen. Dat komt doordat het aanbestedingsvolume van ProRail op het moment zeer laag is. De spooraannemer gaat zich daarom steeds meer op de buitenlandse markt richten. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van Oranjewoud, waarvan Strukton onderdeel is. 



Er is sprake van een lastige situatie in de thuismarkt, schrijft Strukton in de toelichting op de cijfers. Toch zegt de aannemer terughoudend te zijn ten aanzien van tenders ’waar prijs een belangrijke gunfactor is’. In aanbestedingen waarbij de spooraannemer zich kan onderscheiden door ’bijvoorbeeld aanpak, de toepassing van technologie of specialismen’ heeft het bedrijf wel interesse.

Spoorprojecten

De bedrijfsopbrengsten van Strukton in het segment railsystemen zijn in het eerste half jaar van 2014 toegenomen. Dit is met name te danken aan de groei van het aantal buitenlandse activiteiten. In deze categorie kwamen de bedrijfsopbrengsten in het eerste half jaar van 2014 uit op 314,5 miljoen euro waar dat in het eerste half jaar van 2013 nog 231,1 miljoen euro was.

Strukton nam meerdere bedrijven over zoals het Italiaanse CLF in april 2013 en Balfour Beatty in Scandinavië in januari 2014. Daarnaast voerde de aannemer een aantal projecten uit in opdracht van de Zweede spoorbeheerder Travikverket, onder meer voor spoorvernieuwing. In Nederland loopt het aantal spoorvernieuwingsprojecten op dit moment juist af.

Opdrachten

Ook in het segment civiele infrastructuur stegen de bedrijfsopbrengsten, van 171,9 miljoen in het eerste half jaar van 2013 naar 247,3 miljoen euro in het eerste half jaar van 2014. Deze hogere bedrijfsopbrengsten zijn met name te danken aan de projecten A15 en A2.

De orderportefeuille steeg flink (van 798,9 miljoen naar 1400,9 miljoen euro) door het project voor de aanleg van de metro in Ryadh. De productie van dit project komt pas in 2015 op gang.

Focus buitenland

Strukton meldt dat met de buitenlandse railactiviteiten in de toekomst ’de lagere omzet in Nederland worden gecompenseerd’. De focus van het bedrijf op de buitenlandse markt zal daarom ook ’onverminderd worden voortgezet’.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.