ProRail ontwart spaghetti van sporen op Utrecht Centraal

Op en rond Utrecht Centraal vinden aankomend weekend werkzaamheden aan het spoor plaats die het station geschikt maken voor meer treinen. De lay-out van de sporen rond het station wordt gestroomlijnd en efficiënter ingericht. Dat is onderdeel van het grote project om de ‘spaghetti’ van sporen te ontwarren en nieuwe sporen terug te bouwen. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan meer ruimte voor het treinverkeer en minder verstoringen op Utrecht Centraal.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail ontwart spaghetti van sporen op Utrecht Centraal”

Cornelius Koelewijn|31.07.14|10:28

Jammer dat ook Spoorpro zich laat misleiden door de framing uit de communicatiestrategie van ProRail. Er is geen sprake van een “spaghetti” die moet “ontward”. De infra rond Utrecht heeft decennia uitstekend gefunctioneerd. Er is sprake van een incompetent overheidsbedrijf dat niet in staat is de infra goed te beheren en beheersen. Een bedrijf dat, om elk risico op verstoring te vermijden, alle wissels verwijdert – een wissel dat er niet is, kan immers ook geen storing geven…

Arco Sierts|31.07.14|11:23

Overigens zitten er ook wel positieve punten aan deze (verkeers)architectuurwijziging van Utrecht Centraal. Goed beschouwd is er sprake van de ombouw van een langzaam eindstation (met trage doorrijfunctie) naar een snel doorstroomstation. Daar heeft de klant wel degelijk baat bij! De focus ligt echter steeds op die vermaledijde wissels en de wisselspaghetti. Kennelijk vind men het interessanter om over fysiek-verkeerstechnische aspecten te communiceren dan over de reistijdwinst voor de reiziger.

Arco Sierts|31.07.14|11:43

Hiermee creeert men zelf het beeld dat de sector weer leuk met zichzelf en de systeemtechniek bezig is; wat goed beschouwd ook de realiteit is. De reiziger mag ondertussen in half Nederland met de bus en denkt het zijne van al die wissel-, spaghetti- en aannemerspraatjes.
Het doet allemaal erg denken aan een IT-afdeling die vooral met hardware, software en de laatste bugfixes bezig is en het spoor van klantwensen, bedrijfsprocessen en het integrale plaatje bijster is geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail ontwart spaghetti van sporen op Utrecht Centraal | SpoorPro.nl

ProRail ontwart spaghetti van sporen op Utrecht Centraal

Op en rond Utrecht Centraal vinden aankomend weekend werkzaamheden aan het spoor plaats die het station geschikt maken voor meer treinen. De lay-out van de sporen rond het station wordt gestroomlijnd en efficiënter ingericht. Dat is onderdeel van het grote project om de ‘spaghetti’ van sporen te ontwarren en nieuwe sporen terug te bouwen. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan meer ruimte voor het treinverkeer en minder verstoringen op Utrecht Centraal.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail ontwart spaghetti van sporen op Utrecht Centraal”

Cornelius Koelewijn|31.07.14|10:28

Jammer dat ook Spoorpro zich laat misleiden door de framing uit de communicatiestrategie van ProRail. Er is geen sprake van een “spaghetti” die moet “ontward”. De infra rond Utrecht heeft decennia uitstekend gefunctioneerd. Er is sprake van een incompetent overheidsbedrijf dat niet in staat is de infra goed te beheren en beheersen. Een bedrijf dat, om elk risico op verstoring te vermijden, alle wissels verwijdert – een wissel dat er niet is, kan immers ook geen storing geven…

Arco Sierts|31.07.14|11:23

Overigens zitten er ook wel positieve punten aan deze (verkeers)architectuurwijziging van Utrecht Centraal. Goed beschouwd is er sprake van de ombouw van een langzaam eindstation (met trage doorrijfunctie) naar een snel doorstroomstation. Daar heeft de klant wel degelijk baat bij! De focus ligt echter steeds op die vermaledijde wissels en de wisselspaghetti. Kennelijk vind men het interessanter om over fysiek-verkeerstechnische aspecten te communiceren dan over de reistijdwinst voor de reiziger.

Arco Sierts|31.07.14|11:43

Hiermee creeert men zelf het beeld dat de sector weer leuk met zichzelf en de systeemtechniek bezig is; wat goed beschouwd ook de realiteit is. De reiziger mag ondertussen in half Nederland met de bus en denkt het zijne van al die wissel-, spaghetti- en aannemerspraatjes.
Het doet allemaal erg denken aan een IT-afdeling die vooral met hardware, software en de laatste bugfixes bezig is en het spoor van klantwensen, bedrijfsprocessen en het integrale plaatje bijster is geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.