Spoorbrug over de Waal bij Nijmegen

Verstevigende pijlers van spoorbrug bij Nijmegen gereed

De betonnen verstevigingswanden rondom de drie pijlers van de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen zijn klaar voor het water. De wanden zijn tot 22 meter diep, 1,5 meter dik en zo’n 100 meter lang. Rijkswaterstaat kan nu verder met het graven van de nevengeul om de bewoners tegen hoogwater te beschermen.

“Voor ProRail is het werk aan de brugpijlers voor het project Ruimte voor de Rivier een bijzondere eend in de bijt. Anders dan alle andere spoorprojecten die we doen. We zijn trots dat wij ook een bijdrage mogen leveren aan het belangrijke doel van waterveiligheid, en dat zonder het treinverkeer te hinderen”, aldus regiodirecteur Jan Mulder van ProRail.

Project

Volgens Joke Cuperus van Rijkswaterstaat is het Ruimte voor de Rivierproject in Nijmegen, het project waar de werkzaamheden deel van uitmaken, ‘een echte parel’. “Door het graven van een nevengeul is Nijmegen beter beschermd bij extreem hoogwater. Er ontstaat een eiland midden in de Waal met een rivierpark. We zijn al over de helft met de werkzaamheden. Nu kan verder worden gegaan met het graven van de nevengeul.”

De aanleg van de pijlers was een constructief gezien complexe klus. Net als in Deventer, waar ook pijlers van een spoorbrug zijn verstevigd, is daarom een monitoringsysteem met lasers ingezet om het werk te volgen. Het treinverkeer kon daardoor tijdens de bouw, die begin 2013 begon, gewoon doorgaan. Het werk is uitgevoerd door aannemer Van Hattum en Blankevoort, in opdracht van ProRail.

Versteviging spoorbrug

De verstevigingswand en de afwerkingslaag samen vertonen sterke gelijkenis met de boeg van een schip. Ze zijn zo ontworpen dat het stromende rivierwater minimale weerstand ondervindt van de pijlers.

De versteviging van de spoorbrugpijlers, zowel bij Deventer als bij Nijmegen, vormde een technisch complex onderdeel binnen alle 34 Ruimte voor de Rivier projecten in Nederland. Het programma is een belangrijke stap verder gekomen nu de versteviging van de pijlers van de spoorbruggen is afgerond. Momenteel wordt bij Arnhem ook nog gewerkt aan de versteviging van brugpijlers, in dit geval de John Frostbrug. Dit is een brug voor wegverkeer.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.