
Meetsysteem TU Delft verhoogt beschikbaarheid spoor
24 uur per dag defecten in het spoor opsporen, onderdelen in de spoorbaan pas vervangen aan het einde van de levensduur en een hogere beschikbaarheid van het spoor door een dalend aantal spoedoperaties. Daar moet het meetsysteem DrTrack, dat de TU Delft op dit moment ontwikkelt, in de toekomst voor gaan zorgen. DrTrack maakt deel uit van een reeks aan promotieonderzoeken die als doel hebben om het Nederlandse spoor zo goed mogelijk te wapenen tegen verstoringen. Onderzoeker Siamand Rahimi van de TU Delft geeft op 18 juni een presentatie over DrTrack bij Voestalpine Railpro in Hilversum.
DrTrack is een systeem dat aan boord van een trein wordt geplaatst en automatisch de trillingen van de trein en van het spoor meet. Het systeem vergelijkt deze trillingen, ook wel korte golfen genoemd, met het patroon dat bij normale situaties hoort. Zo kan het systeem sneller en beter vroegtijdige mankementen op het spoor signaleren.
Beschikbaarheid spoor
”Met DrTrack zorgen we dat vroegtijdig onderhoud mogelijk is. Dit maakt het ook mogelijk om onderhoud beter in te plannen wat meer flexibiliteit in de onderhoudsplanning creert”, aldus Rahimi. ”Als dit allemaal gebeurt dan heb je een netwerk dat altijd veilig is en altijd beschikbaar. Een goed onderhouden netwerk geeft betrouwbaarheid en bereikbaarheid”, zo vervolgt hij.
”Met DrTrack willen we daarnaast kunnen inschatten wat de levensduur van de baan is. Omdat we 24 uur per dag meten, kunnen we een inschatting maken van hoe lang de rails nog kan worden gebruikt. Daarmee brengen we de kosten van spoorwerkzaamheden omlaag”, aldus de onderzoeker.
Zelfdenkend Spoor
”Een van de aandachtspunten van DrTrack is het wissel. Per kilometer baan in Nederland is er gemiddeld een wissel en dat maakt het spoor erg gevoelig. Een wissel bestaat uit bewegende delen en is daardoor extra kwetsbaar. Vandaar dat we extra aandacht voor het wissel hebben in het onderzoek”, aldus Rahimi.
DrTrack valt onder het research thema ‘Zelfdenkend Spoor‘, dat ervoor zorgt dat de spoorinfrastructuur straks zelf aangeeft wanneer, hoe en waar deze onderhouden moet worden. Daarbij zijn naast TU Delft ook TU Twente en ProRail betrokken. Rahimi: ”DrTrack is het gedeelte dat de instrumentatie mogelijk maakt. In de verlenging hiervan zijn er nog meer projecten, zoals een project waarbij wordt gekeken naar de signaalverwerking, het gedeelte dat de data uit DrTrack naar concrete informatie vertaalt.”
Proof of concept
”Wij zijn nu met drie phd-studenten aan het toe werken naar een proof of concept. We verwachten de eerste resultaten daarvan eind 2016 te kunnen presenteren. Daarna zal DrTrack verder worden doorontwikkeld voor ingebruikname op het Nederlandse spoor”, zegt de wetenschapper.
Ik heb zelf ook wel eens overlast van verstoringen op het Nederlandse spoor. Het is belangrijk dat we het openbaar vervoer kunnen blijven gebruiken. Ik denk dat DrTrack en de andere spoorprojecten waar we met de technische universiteiten en ProRail aan werken hier een bijdrage toe kan leveren”, verwacht hij.
Technische Ontbijtseminars
Onderzoeker Siamand Rahimi van de TU Delft geeft op 18 juni een presentatie over DrTrack tijdens de Technische Ontbijtseminars bij Voestalpine Railpro in Hilversum. Klik hier om je aan te melden.
Marieke van Gompel
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het is een interessante materie.
Tegenwoordig gaat men bij NS en ProRail uit van de “moderne” economische bedrijfsfilosofie en strategie:
“we vervangen pas, als iets kapotgaat”.
Vroeger ging men uit van:
“we vervangen zonder meer, als de vooropgestelde uitgerekende technische levensduur afgelopen is”.
De eerste, nieuwe filosofie is goedkoper maar gevaarlijker en brengt veel meer risico.
De tweede, oude, is duurder maar veel veiliger.
Het gaat net zo lang goed totdat het goed fout gaat.