Campagne tegen spoorlopen, spoorbeheerder Infrabel

Infrabel waarschuwt met confronterend filmpje voor spoorlopen

Een verliefd stelletje naast het spoor, de jongen die nietsvermoedend het spoor betreedt en het meisje die na het voorbij razen van de trein alleen achter blijft. De nieuwe tv-campagne van de Belgische spoorbeheerder Infrabel is behoorlijk confronterend. De spoorbeheerder waarschuwt met de campagne ‘Je leven is een omweg waard’ voor de gevaren van spoorlopen.

De campagne, die Infrabel samen met Securail (NMBS) en de spoorwegpolitie uitvoert, duurt de hele maand juni. Het eerste deel van de campagne is gericht op preventie. Bewakingsagenten van Securail gaan maandag in het station van het Belgische Duffel folders uitdelen aan de reizigers om hen bewust te maken van de gevaren van spoorlopen. Later in de campagne volgt volgens Infrabel de ‘repressieve fase’ waarin agenten van de spoorwegpolitie boetes uitdelen aan overtreders.

Slachtoffers

In 2013 waren er negen dodelijke slachtoffers en vier zwaargewonden te betreuren door spoorlopen op het Belgische spoor. Ook in 2014 blijft het aantal gevallen van spoorlopen volgens Infrabel nog te hoog. De spoorbeheerder zegt ‘geschokt’ te zijn door deze cijfers. “Vooral omdat dit allemaal menselijke drama’s zijn die perfect vermijdbaar waren, als men de bestaande veiligheidsregels had gerespecteerd.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.