Spoorlijn tussen Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek

ProRail zet oude goederenspoorlijn in de verkoop

De oude spoorlijn tussen Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek staat te koop. ProRail wil van de zeven kilometer lange spoorlijn af, omdat deze al jaren niet meer in gebruik is. De spoorlijn bevat over vrijwel het gehele traject nog ballast, dwarsliggers en over een lengte van zo’n vier kilometer ook nog spoorstaven. Deze zijn voor een deel van het tracé al wel in stukjes van enkele meters geslepen. Er zit ook nog een oude draaiende spoorbrug bij over het Stieltjeskanaal.

De spoorlijn is formeel uit de registers gehaald. Ooit deed het spoor dienst als afvoerroute van Nederlandse aardolie via goederentreinen. De lijn is inmiddels van het hoofdspoor Zwolle-Emmen afgekoppeld, zodat er geen sein- en wisselstoringen door kunnen ontstaan.

Sloop

Sloop van het spoor kost belastinggeld, dat ook op andere manier in het spoor geïnvesteerd kan worden. Laten liggen is ook geen optie voor ProRail omdat zij als spoorbeheerder verantwoordelijk blijft voor het geval er onverhoopt een incident op gebeurt. De spoorbeheerder geeft aan zich liever te concentreren “op het betrouwbaar, veilig en duurzaam maken van spoor dat wél wordt gebruikt”.

Serieuze gegadigden voor de grond kunnen zich melden bij ProRail Publiekscontacten. Onder speciale voorwaarden zijn ook spooronderdelen te koop. Details over het verkoopproces van de grond en het spoor zijn te vinden in de factpaper.

Woordvoerder Jouke Schaafstra van ProRail vertelt over de verkoop van de spoorlijn:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail zet oude goederenspoorlijn in de verkoop”

Hennie Boumans|23.04.14|00:14

Voor een symbolisch bedrag,wil ik het wel hebben.Kan als spoorliefhebber misschien wel iets mee,bijv.spoorfietsen ofzo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.