Sprinter, Intercity, treinen, NS

Budget bepaalt koers Spooragenda, niet visie

Het is een gemiste kans dat het beschikbare budget de koers van de Lange Termijn Spooragenda bepaalt (LTSA). In de Spooragenda zou juist moeten staan wat het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil bereiken op het Nederlandse spoor. Dat zegt Jan Koning van Movares. ”Het lijkt erop alsof het ministerie zich in de visie heeft laten leiden door de hoeveelheid geld die er nu beschikbaar is. Maar het geld zou alleen het tempo moeten bepalen, niet de visie zelf.”

Het ministerie schrijft in de spoorplannen dat het eerst beter moet, voordat het meer kan worden. De komende jaren moeten de prestaties verbeteren, met name in de spits en in de Randstad. Pas daarna kunnen de frequenties worden verhoogd.

Einddoel

”Zwitserland heeft in 1987 plannen voor het spoor voor 25 jaar geaccordeerd. De spoorsector en de politiek kwamen er daar gaandeweg achter dat een aantal projecten niet meer nodig waren. Die zijn later geschrapt. Vanwege de crisis is een aantal zaken getemporiseerd. Maar het einddoel blijft steeds overeind. Zo zouden wij dat ook moeten doen. Op deze manier krijgt de sector ook vertrouwen in de politiek.”

De reizigersprognoses in de LTSA laten zien dat er een landelijke groei verwacht wordt van tussen de tussen 4 en 27 procent in de periode 2011-2020 en tussen 3 en 12 procent in de periode 2020-2030. Koning: ”Dit betekent dat als de hoge groeicijfers werkelijkheid worden, je juist significant moet investeren. De hogere inkomsten uit de kaartverkoop kunnen daarna weer gedeeltelijk terugvloeien naar de staat.”

Spoorprojecten

Programma Hoogfrequent Spoor, de uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS, en OV SAAl zijn volgens het ministerie samen ”de grootste en belangrijkste programma’s om de doelen van de Lange Termijn Spooragenda te behalen”. Voor de andere bestaande projecten en programma’s vindt een herijking plaats die binnen het bestaande budget moet passen.

De ideeën van Movares en Strukton Rail om de dienstregeling en de inzet van materieel en personeel te organiseren langs onafhankelijke corridors, heeft het niet gehaald. De spoorbedrijven kwamen in 2012 met dit voorstel dat moet voorkomen dat treinen niet langer last hebben van verstoringen van andere lijnen.

Visie

”Het is niet erg dat dit plan er niet door komt, zolang de stip op de horizon maar duidelijk is en er commitment is bij de betrokken partijen. En dat is nu niet het geval. Het spoor moet aantrekkelijker gemaakt worden voor reiziger en verlader, daarvoor is een verbeterde samenwerking tussen partijen noodzakelijk. Daar ligt de grootste uitdaging. En daarin zitten het ministerie en wij op één lijn.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

ProRail gaat intensiever samenwerken met Rijkswaterstaat

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.