Storm, NS, verstoring

‘Spoedoperatie wissels geen relatie met incident Hilversum’

De situatie met de vier kapotte wissels bij Rotterdam en Den Haag heeft geen relatie met het incident dat onlangs heeft plaatsgevonden bij Hilversum, omdat het om een ander type wissel gaat. Dat zegt ProRail. De spoorbeheerder besloot woensdagavond vier wissels buiten dienst te stellen voor spoedreparaties. Daardoor rijden ook vrijdag minder treinen tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.

Bij Hilversum liep vorige maand een intercity uit de rail, doordat het wissel kapot was. De spoorbeheerder ging daarna met spoed vijfhonderd soortgelijke wissels inspecteren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn een onderzoek gestart naar het incident in Hilversum. De chaos op het spoor is voor de Tweede Kamer aanleiding om binnenkort te debatteren over de toestand van het onderhoud van het spoor.

Werkzaamheden

De werkzaamheden op het spoor tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Rotterdam en Utrecht zijn inmiddels afgerond. Bij een inspectie bleek dat er bij vier wissels, twee in Den Haag en twee in Rotterdam, onderdelen vervangen moesten worden.

Doordat de wissels met spoed moesten worden gerepareerd, reden er woensdagavond nauwelijks treinen rond Den Haag en Rotterdam. Veel treinreizigers hadden hier last van. Twee van de vier wissels konden worden teruggeven aan de treindienst. Bij een van de vier wissels zijn de wissels geklemd en deze zijn dus deels beschikbaar, aldus ProRail.

Inspectie

ProRail ontdekte het defect aan de wissels tijdens een inspectie. “We hebben lorries ingezet om de status van wissels te controleren. Deze worden bovenop een wissels geplaatst en maken van 30 punten op een wissel een foto. Deze foto’s worden vergeleken met het oorspronkelijk ontwerp van het wissel. Het bleek dat er zoveel kritische waarden waren overschreden, dat de onderdelen van de wissels met spoed moesten worden vervangen”, zo verklaarde woordvoerder Huub Veeneman van ProRail eerder.

Hoe het kon gebeuren dat deze defecten niet eerder werden ontdekt, is volgens ProRail nog onbekend. De spoorbeheerder is bezig met een grootschalig intern onderzoek.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Spoedoperatie wissels geen relatie met incident Hilversum’”

Henk-Jan Wormgoor|27.02.14|12:21

Waar zijn de inspectie rapporten van alle wissels (spoorbruggen, overwegen, bochten, seinen, …) van afgelopen jaren en op welke punten is gecontroleerd?
Zijn er state of the art inspectie- en test-methoden gebruikt met voldoende nauwkeurigheid voor de geldende en verwachte belastingen; overeenkomstig met de toleranties en ontwerpspecificaties van het betreffende spooronderdeel?
Zijn er interne gebreken zoals scheuren of vermoeidheid?
Deugdelijke spoor APK aub.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.