Spoormedewerker, Safelines, MTinfo

App zorgt voor snellere opvolging van spoorwerkzaamheden

Een app waarmee spoormedewerkers informatie direct kunnen ophalen en delen moet zorgen voor snellere opvolging van taken en meer uniformiteit tijdens werkzaamheden aan het spoor. Met de app MTinfo kunnen baanwerkers de digitale informatie via een tablet met 3G-verbinding oproepen, invullen en versturen. Omdat alle informatie via een tablet met een 3G-verbinding beschikbaar is, is het niet langer nodig om papieren dossiers mee te slepen naar een spooremplacement. De medewerkers kunnen ter plaatse evaluaties invullen, afbeeldingen toevoegen en chatten met betrokkenen in een project. De app MT Info sluit aan bij de digitaliseringsplannen van de spoorsector.

Directeur Hans van Bers van Safelines gebruikt de app MTinfo op dit moment in een project voor de installatie van monitoring op het beveiligingssysteem ATB Vv. Safelines bekijkt en registreert samen met Strukton Systems de status van seinen in de app. Strukton Systems kan daarna met behulp van de geregistreerde informatie in MTinfo het monitoringssysteem installeren.

Geen papier meer uitdraaien

Van Bers: ”Normaal gesproken hadden we van 800 seinen emplacementstekeningen, instructies per spooremplacement plus instructies per sein uit moeten draaien op papier. Nu we deze app in gebruik hebben genomen, hoeven we niets uit te printen. Alles loopt via de app en het internet.”

Strukton Systems voert werkzaamheden uit voor de installatie van monitoring op 800 seinen met het beveiligingssysteem ATB Vv. In totaal worden ongeveer 1800 seinen met monitoring uitgerust. VolkerRail is verantwoordelijk voor de installatie van het systeem op de overige seinen.

Snellere opvolging

De app MTinfo is door Dual Inventive ontwikkeld om de hoeveelheid papier dat voor spoorprojecten wordt uitgeprint, terug te dringen. Door het gebruik van digitale gegevens kunnen spoorbedrijven daarnaast projecten veel gestructureerder uitvoeren. Doordat informatie direct wordt gedeeld kunnen betrokkenen taken sneller opvolgen en zo nodig eerder bijsturen.

Een medewerker die op een spooremplacement aan het werk is, kan direct foto’s en documenten uploaden in het systeem. Collega’s die bij het project betrokken zijn, kunnen daar direct bij en eventueel feedback op geven. De activiteiten zijn ’location based’, wat betekent dat er meteen een locatie aan een activiteit wordt gekoppeld. Dit hoeft een baanwerker niet meer handmatig in te vullen.

Proef

BAM Rail voert op dit moment een proef met MTinfo uit, waarbij het bedrijf Werkplek Beveiligings Instructies (WBI’s) en tekeningen heeft gedigitaliseerd die via de app kunnen worden ontsloten. Rob Voogt, manager spoorwegveiligheid bij BAM Rail: ”Die WBI’s en tekeningen heb je nodig als er storingen zijn aan wissels. En omdat er enkele honderden van deze documenten bestaan, is het zonde om die allemaal uit te moeten printen. Een ander voordeel van dat de informatie digitaal aanwezig is, dat je eenvoudig toegang hebt tot de laatste versie. Wij betrekken ook de LBW’er (Leider Werkplekbeveiliging, red.) bij de tests, want zij zijn tenslotte de gebruikers van de app.”

Volgens Voogt is MTinfo een prima app, al zijn er nog wel wat punten ter verbetering. Voogt: ”Het zou mooi zijn als er meer standaard formulieren in zouden komen. Ook heb ik nog een aantal suggesties voor de knoppen en de bediening van de app.”

Ervaringen

Dual Inventive is nog volop bezig met de doorontwikkeling van het systeem en neemt de ervaringen uit het veld daar ook in mee. Ook het invoeren van standaard formulieren hoort daarbij. Daarnaast is het bedrijf bezig met het verbeteren van de chatfunctie waarbij gebruikers straks een pushbericht krijgen zoals in Whatsapp.

Op termijn zou het volgens Voogt goed zijn als de gehele spoorsector met één uniform systeem zoals MTinfo gaat werken. ”Puur kijken naar de veiligheid zou het goed zijn dat we van dezelfde informatie met dezelfde lay-out gebruik kunnen maken. De informatie waar we nu nog mee werken verschilt nu nog per project.”

Veiligheid

Dual Inventive heeft inmiddels ook werkbonnen in de app ingebouwd waarmee het mogelijk is om urenstaten af te tekenen. Verder gaat het bedrijf het Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP) in de app integreren. Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive: “ProRail heeft een app gebouwd voor het DVP. Daar zit een QR-code op die kan worden ingelezen.”

Het technologiebedrijf hoopt met MTinfo een bijdrage te leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Het hele papierwerk, waarvoor duizenden bomen sneuvelen, is niet meer nodig. Daarnaast wordt met het gebruik van de app de veiligheid en kwaliteit van de spoorwerkzaamheden gemaximaliseerd doordat taken direct worden opgevolgd en geregistreerd”, aldus Van der Poel.  De app is te downloaden via de Google play store en de App Store onder de naam Dual Inventive.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.