koperdiefstal

Koperdiefstal op spoor met 40 procent gedaald

De koperdiefstal op het spoor is fors gedaald. Uit de cijfers van ProRail van 2013 blijkt dat het aantal gevallen van koperdiefstal met 40 procent is gedaald ten opzichte van 2012. Volgens de spoorbeheerder is dat te danken aan diverse maatregelen die zijn genomen zoals extra controles en samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie.

ProRail nam het afgelopen jaar extra maatregelen om koperdiefstal terug te dringen. Zo werd het aantal nachtelijke controles van beveiligers samen met de politie opgevoerd. Ook plaatste de spoorbeheerder extra camera’s met infrarood en bewegingsmelders. Ook nam het aantal hekken rondom de spoorbaan het afgelopen jaar toe. Verder kwam het vaker voor dat omwonenden de politie belden bij verdachte situaties.

Samenwerking

Ook de ‘Actie Koperslag’ droeg bij aan de forse daling. Dit convenant, getekend in 2011, is een samenwerking tussen het ministerie van Veiligheid en Justitie, ProRail, de metaalbranche en het openbaar ministerie. Vanaf dat moment is ook de wettelijke identificatieplicht gestart bij de inkoop van koper. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevaarzetting die koperdiefstal kan veroorzaken.

Verder is ProRail bezig met het vervangen van koper met materialen die minder opleveren, bijvoorbeeld door aluminium. Op meerdere plaatsen in Nederland is de spoorbeheerder bezig met de nieuwbouw en verbouwing van stations en worden deze materialen waar mogelijk vervangen. Ook de lagere koperprijs heeft mogelijk een positieve bijdrage geleverd. Tenslotte is veel koper door ProRail bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald.

Betere doorstroming treinverkeer

Bij een koperdiefstal ontstaat direct vertraging in verband met noodzakelijke reparaties aan het spoor. Minder koperdiefstal betekende afgelopen jaar dus minder vertraging. De daling van het aantal diefstallen zorgde voor een betere doorstroming van het treinverkeer met 67 uur.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.