Directeur Dirk Bonder, Bonder Recycling en Overslag

‘Belangen spoorgoederenvervoerders onvoldoende behartigd’

Omdat het reizigersvervoer per spoor zeer gevoelig is voor de publieke opinie, zijn veel van de maatregelen die ProRail en NS nemen gericht op reizigersongemakken. Daarbij worden de belangen van spoorgoederenvervoerders onvoldoende meegewogen. Dat zegt directeur Dirk Bonder van Bonder Recycling en Overslag in een column op Rail Cargo.

Als de spoorgoederenvervoerders meer ruimte voor inbreng hebben in het spoorbeheer, dan worden hun belangen beter behartigd, verwacht de directeur. Het spoor is volgens hem een ‘groene modaliteit’ die ook financieel toegankelijker dient te zijn voor nieuwe verladers. Hij hoopt dat hier de nieuwe economie doordringt, ‘met combitransport, slim onderhoud en hergebruik, snelheid en efficiëntie’. Bonder Recycling en Overslag in Utrecht richt zich hoofdzakelijk op het reinigen en recyclen van spoorballast.

Nieuwe economie

Langzaam maar zeker begint het inzicht in de spoorsector terrein te winnen om zuinig om te gaan met grondstoffen, minder CO2 in de lucht te blazen en minder vervuilende stoffen uit te stoten. Volgens Bonder is het onvermijdelijk dat die ‘nieuwe economie’ er aan komt.

Tegelijkertijd hebben we volgens Bonder nog steeds te maken met een ‘oude economie’ die de neiging heeft om zichzelf in stand te willen houden. “Oud heeft zich immers al bewezen en heeft ons veel gebracht. Maar dat was vroeger. Om te beginnen zou het al veel helpen als de wet- en regelgeving een stuk milieuvriendelijker wordt.”

Lees hier zijn volledig column.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Belangen spoorgoederenvervoerders onvoldoende behartigd’”

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:42

Het zou ook prettig zijn als de wet- en regelgeving een stuk omwonenden vriendelijker wordt.
Aub een studie naar de toepassingsmogelijkheden van trillingsdempende en geluiddempende composiet bielzen (100% groen en gerecycled en kwalitatief en gecertificeerd materiaal)bijv. de goedgekeurde AXION composite railways sleepers ECOTRAX http://www.railway-technology.com/contractors/rail/axion/
Ook aub regelmatige upgrading van spoorondergrond alsmede ophogen van verzakte spooroverwegen ivm trillen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.