Station, Den Haag Holland Spoor

Station Den Haag Hollands Spoor krijgt make-over

De voor- en achterkant van station Den Haag Hollands Spoor krijgen een make-over. De voorzijde van het oudste station van Nederland is nog in prima staat. Om die reden wordt daar alleen het voorplein opnieuw ingericht. Aan de achterzijde wordt het station echter uitgebreid met winkelruimte en komt er een volwaardige stationsentree met een ruim plein en een grote fietsenstalling. Volgens ProRail krijgt het station op die manier twee voordeuren.

Spoorbeheerder ProRail, NS en de gemeente Den Haag hebben dinsdag hun plannen toegelicht op het station. Er wordt gestart met het doortrekken van de doodlopende tunnel van de stationshal door naar de (nu nog) achterzijde van het station, de Laakhaven-zijde. Aan die kant komt een volwaardige stationsentree met 800m2 aan winkelruimte, een ruim plein en een grote fietsenstalling.

Ook het Stationsplein aan de voorzijde gaat op de schop. Het plein wordt opnieuw ingericht en de tramsporen worden vervangen voor de nieuwe trams.

Investering

Naast de make-over van de pleinen, komt er een nieuwe fietsenstalling bij het station met een capaciteit van zo’n 2500 fietsplaatsen. Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken worden de fietsenstallingen verbeterd.

Dagelijks maken er zo’n 45.000 reizigers gebruik van Den Haag Hollands Spoor. De gemeente Den Haag, ProRail en NS investeren samen in de vernieuwing om het station en het gebied eromheen overzichtelijker, aangenamer en veiliger te maken. Begin 2015 start de bouw en in 2017 is het vernieuwde station gereed.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.