Staatssecretaris, Wilma Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld herkent zich niet in 5 tot 8 miljard voor uitrol ERTMS

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu herkent zich er niet in dat de uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS 5 tot 8 miljard euro zal gaan kosten. De staatssecretaris zei woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat deze bedragen voor haar ‘een verrassing’ zijn. Zij reageert daarmee op eerdere berichtgeving in de Volkskrant waarin experts hun vrees uitspreken dat landelijke invoering tot een fiasco uitloopt en dat de uitrol miljarden euro’s meer gaat kosten.

Uit een tussentijdse update van het proefbedrijf blijkt dat er zich technische problemen voordoen bij een pilot met ERTMS op het traject Amsterdam-Utrecht. Naar aanleiding van deze tussentijdse rapportage sprak de Volkskrant met een aantal experts die zeggen dat het totale project vele malen duurder zal uitvallen. Wie deze experts zijn, wordt in het artikel niet duidelijk. Ook Mansveld gaf woensdag aan niet te weten wie de experts zijn. Ze stelde daarnaast zich niet te herkennen in de kosten van vijf tot acht miljard euro voor de uitrol van het systeem. Het ministerie heeft twee miljard euro voor de implementatie gereserveerd.

Onderzoeken

Mansveld is op dit moment nog de verschillende scenario’s van invoering van ERTMS aan het uitwerken. Volgens de bewindsvrouw is de pilot op het baanvak Amsterdam-Utrecht slechts een beperkt onderdeel van diverse onderzoeken die op dit moment naar het beveiligingssysteem worden gedaan. “De pilot, technische vraagstukken en de kosten en baten worden allemaal behandeld voorafgaand aan het besluitvormingsproces. Zorgvuldigheid gaat daarbij voor tempo.” Naast de pilot neemt het ministerie ook technische onderzoeken en ervaringen met ERTMS in het buitenland mee in het onderzoek.

Mansveld wil niet de resultaten van de pilot afwachten voordat er een besluit wordt gemaakt over invoering van ERTMS. De proef wordt naar verwachting in december van dit jaar afgerond. “De pilot is een technische pilot die geen invloed heeft op de keuze voor ERTMS. De uitkomsten van de pilot worden op een later moment meegenomen. Ik wil voorkomen dat de pilot afgerond moet zijn voordat er een vraag over nut en noodzaak beantwoord kan worden.” De staatssecretaris gaf aan de Kamer na afronding van de proef schriftelijk te informeren. Ook krijgt de Kamer dan technische briefing met de deelnemers aan de pilot.

Project

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “We moeten oppassen met het willen doordrukken van een project omdat we denken dat het zo mooi is. We moeten eerst weten wat het oplevert of het veiliger is en wat de baten zijn.” Daarbij moet Nederland zich volgens het Kamerlid ‘niet laten opjutten door de rest van Europa’.

Mansveld benadrukt tijdens het debat dat de invoering van ERTMS ‘een vervangingsoperatie is die sowieso moet worden gemaakt’. “De winst van ERTMS is de veiligheid en de neveneffecten. Alle kleine beetjes helpen om nog meer treinen te kunnen laten rijden op ons net. Daarnaast is het een Europees systeem.” ERTMS moet het mogelijk maken dat in de toekomst treinen sneller en veel dichter op elkaar kunnen rijden. Dat biedt veel voordelen voor het drukbereden spoor in Nederland. De Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht zijn al uitgerust met het systeem.

ERTMS

ERTMS wordt in eerste instantie aangelegd ter vervanging en verbetering van het huidige treinbeveiligingssysteem ATB. Uit het Kennisboek versie 1.0 dat het ministerie samen met de spoorsector heeft samengesteld blijkt dat daarnaast ERTMS ook voordelen kan bieden op andere doelen dan veiligheid. ERTMS kan door de samenstellers van het Kennisboek bij een zorgvuldige invoering bijdragen aan zowel veiligheid, interoperabiliteit, snelheid, capaciteit als betrouwbaarheid van het spoorsysteem.

Het ministerie maakte al eerder bekend dat om deze systeemsprong te kunnen maken, er wordt ingezet op ERTMS Level 2 of hoger. Welke level Nederland gaat toepassen, wordt op dit moment nog onderzocht.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.