Seinen, wissels, NS, treinen

‘Conclusies over falen ERTMS-pilot voorbarig’

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over de pilot met het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS die op dit moment op het traject Amsterdam-Utrecht wordt uitgevoerd. Dat zeggen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail in reactie op een tussentijdse update waaruit blijkt dat er technische problemen zijn bij de proef. 
Volgens het proefbedrijf komt dat door moeilijkheden bij het ombouwen van de SLT-treinstellen van NS, een conflict tussen ProRail en NS waardoor een speciale NS-testtrein een tijd niet meedeed en aanloopproblemen bij het opleiden van machinisten. 

Door de tegenvallers overschrijden de kosten het budget van zeven miljoen euro. 



Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldt dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer dat de pilot met ERTMS op het baanvak Amsterdam-Utrecht slechts een beperkt onderdeel is van de onderzoeken naar het Europese beveiligingssysteem. 

Daarnaast is de pilot nog niet afgerond en is het volgens haar nog te vroeg om conclusies hierover te trekken. Mansveld belooft de Kamer na afronding van de proef in december 2014 schriftelijk te informeren. Ook krijgt de Kamer dan een technische briefing in het bijzijn van NS en ProRail.

Conflict

Volgens NS en ProRail is er geen sprake is van een conflict. De spoorbedrijven zeggen in deze testperiode juist ’uitermate goed samen te werken’. Volgens ProRail werden de testen vorig jaar wel tijdelijk stil gezet, omdat er ’aanpassingen nodig waren in de software van de omgebouwde testtrein’.

Naar aanleiding van het rapport van het proefbedrijf sprak de Volkskrant met een aantal experts die vrezen dat landelijke invoering tot een fiasco uitloopt. De landelijke uitrol zou volgens hen zo’n vijf tot acht miljard euro gaan kosten, veel meer dan de twee miljard die het ministerie voor de uitrol van het beveiligingssysteem heeft gereserveerd. Wie deze experts zijn, is echter onduidelijk.

Verkenningsfase

De staatssecretaris benadrukt in haar brief dat de spoorsector op dit moment nog in de verkenningsfase zit van het project. ”De daadwerkelijke uitrol van ERTMS zal pas plaatsvinden wanneer het zeker is dat de risico’s van invoering voldoende zijn beheerst”, zo stelt de bewindsvrouw. 

Pas na de verkenningsfase komt er een kostenraming.

Het budget van twee miljard voor de uitrol van het systeem is volgens haar ’reservering en geen gedetailleerde kosteninschatting’. Mocht er geen ruimte meer zijn in het Infrafonds, dan kan er volgens haar opnieuw worden gekeken naar het tijdpad.

Dual Signalling

In de pilot ERTMS Dual Signalling op het traject Amsterdam-Utrecht wordt praktijkervaring opgedaan met het rijden onder ERTMS op een druk bereden baanvak waar gelijktijdig ook het huidige beveiligingssysteem ATB in werking is. 

Dual signalling is het rijden in een situatie waarbij twee systemen gelijktijdig functioneel zijn in Nederland. Deze situatie is nieuw voor Nederland.

De beveiligingssystemen ERTMS en ATB zullen, in ieder geval gedurende de uitrolperiode, naast elkaar functioneren. De uitrolperiode zal volgens het ministerie minstens tien jaar duren. 

Volgens het ministerie heeft de pilot als doel om voorafgaand aan de invoering van het Europese beveiligingssysteem een duidelijk beeld te krijgen van de verwachte planning, de versie van ERTMS en de bijbehorende kosten.

Ervaringen buitenland

Naast de pilot worden technische onderzoeken en ervaringen met ERTMS in het buitenland meegenomen in het onderzoek voorafgaand aan de uitrol van het beveiligingssysteem. Mansveld geeft aan pas een beslissing over de invoering te nemen nadat alle partijen betrokken zijn zoals vervoerders, ProRail, vakbonden, consumentenorganisaties en decentrale overheden.

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 wil dat Mansveld opheldering geeft over de problemen met de proef. ”Er lijkt in elk geval informatie niet te zijn gedeeld, waarvan het voor de hand had gelegen dit wel te doen. De Kamer moet goed geïnformeerd zijn, om nieuwe problemen met de aanbesteding van spoorinfrastructuur te voorkomen.”

Kamerdebat

Mansveld zei woensdag in de Tweede Kamer dat zij zich niet herkent in de vijf tot acht miljard euro herkent die worden genoemd als kosten voor de uitrol van het Europese beveiligingssysteem.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Mansveld herkent zich niet in 5 tot 8 miljard voor ERTMS

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Conclusies over falen ERTMS-pilot voorbarig’”

Auke Huisman|23.01.14|10:45

Mansveld heeft inderdaad een punt. Een pilot is juist bedoeld om de contouren en enkele vitale punten van het systeem op beperkte schaal te ervaren. Het programma op stoom kan dan die problemen voor zijn!
ERMTS is in de eerste plaats een van de grootste ICT projecten ooit bij de bij de overheid. En net als het OV-Chipkaart project verlopen dat soort projecten doorgaans niet binnen budget en tijd. Laat daarom de uitkomst van de commissie Elias (ICT Projecten) ook meetellen in de pilotervaringen.

Sam Orrin|17.11.14|14:52

Most European railways will be discussing their ERTMS projects with the leading signalling & telecoms providers next May in Amsterdam at SmartRail Europe. It’s the perfect event to understand exactly how this technology works, both in theory and in practice. View current agenda and 50+ speakers (and register to attend!) at http://www.smartraileurope.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.