Trein ontspoord, Hilversum

Sporen Hilversum eerder vrij door niet vervangen wissels

De treinen kunnen vanaf zaterdagochtend weer tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden. Dat komt omdat de werkzaamheden voorspoedig verlopen. Om tijd te winnen, is er een recht stuk spoor teruggelegd. De vier beschadigde wissels worden vooralsnog niet vervangen, omdat ze volgens ProRail niet nodig zijn voor de dagelijkse treinenloop. Of de wissels later nog worden teruggeplaatst wordt nu bekeken. NS meldde eerder dat de treinen pas maandag weer zou gaan rijden.

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat een incident niet mag leiden tot het schrappen van wissels. “Dit soort wissels heb je nodig voor de bijsturing van treinen. Als een trein niet van spoor kan wisselen, dan wordt het traject storingsgevoelig.”

Ontsporing

De schade aan het spoor werd veroorzaakt doordat een intercity woensdag vlak na het vertrek van station Hilversum ontspoorde. Daarbij liep het tweede rijtuig van de intercity naast de rails. Mogelijk is een spoorwegwissel de oorzaak van de ontsporing van de intercity. Op Twitter is een foto geplaatst van een kapotte wissel. ProRail en NS zeggen dat de oorzaak van de ontsporing nog niet bekend is en dat er eerst onderzoek moet worden gedaan.

ProRail heeft samen met de aannemer dag en nacht doorgewerkt om alles zo snel mogelijk te vernieuwen. Baanwerkers uit het hele land zijn daarvoor naar Hilversum gekomen.

Werkzaamheden

Vrijdag wordt er nog hard gewerkt aan de vernieuwing van de beveiliging langs het spoor in Hilversum. Vrijdagavond worden alle systemen getest en daarna kunnen de sporen worden vrijgegeven. Het is mogelijk dat er ’s nachts al een incidentele goederentrein rijdt op het traject. Bij aanvang van de dienstregeling rijden de reizigerstreinen weer.

Inspecteur Baan Pieter de Gier van ProRail legt uit wat nog moet gebeuren:

Lees ook:

Wissel mogelijk oorzaak van ontsporing in Hilversum

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Sporen Hilversum eerder vrij door niet vervangen wissels”

Niels van der Hoog|17.01.14|21:16

Nonsens wat Maatschappij voor Beter OV zegt. Dergelijke wissels zorgen er zeker niet voor dat een traject minder storingsgevoelig is. Tientallen onderzoeken tonen het tegenovergestelde aan.

Arco Sierts|19.01.14|21:52

@Niels: MBOV bedoelt uiteraard VERSTORINGSgevoelig.

Toelichting: weliswaar is er een actief component minder in de baan (dus _iets_ kleinere STORINGSkans), maar daar staat tegenover dat je niet meer enkelspoors kunt doorrijden (dus FORS hogere VERSTORINGSkans). Immers: je bent de enkelsporige backupmogelijkheid kwijt.

Het verhaal over overloopwissels is derhalve te reduceren tot de vraag waar het om draait: om storing (=techniek) of VERSTORING (=exploitatie). Het antwoord lijkt me helder.

Arco Sierts|19.01.14|22:02

Probleem is dat veel technici niet snappen waar het om draait. Die denken dat het om technische systemen en storingsreductie gaat. Ook slaat men storingskansen doorgaans ‘statistisch plat’ over alle wissels. Feit is echter dat overloopwissels zeer weinig gebruikt worden, en daardoor ook erg weinig storingen vertonen. Kortom, al die ‘tientallen onderzoeken’ die jij noemt gaan allemaal van verkeerde uitgangspunten uit. Dit is het gevolg van scheiding van infra en exploitatie: de focus ligt fout.

j berg|21.01.14|13:33

Prachtig dat Prorail aan het werk gaat maar het is toch echt de aannemer die het werk moet doen . Hulde aan al die mannen die bij nacht en ontij klaar staan om het treinverkeer goed te laten verlopen.

Niels van der Hoog|23.01.14|00:44

@Arco, de studies die verricht worden, zijn de wissels ingedeeld in type wissel en de mate van wisselbewegingen op basis van landelijke statistische gegevens, waarbij deze statistische gegevens worden getoetst aan lokatie specifieke faaldata. Lees van ieder wissel wordt bijgehouden hoe vaak deze stoort en wat daarvan de oorzaak was. Ik kan me totaal niet vinden in de reactie. Tevens wordt in studies niet de reductie van de storingskans gezocht maar de reductie van reizigersvertragingsminuten.

Niels van der Hoog|23.01.14|00:50

Overloopwissels worden dagelijks gebruikt als deze binnen het beveiligd gebied liggen, wissels die voor de dienstregeling niet nodig zijn (en dat is inclusief de dienstregeling die nodig is als het station vanwege calamiteiten tijdelijk als keerstation wordt gebruikt) storen inderdaad minder, een factor 3. Ik voer deze studies zelf uit en kan geen studie opnoemen die het tegendeel bewijst. Deze studies zijn in de praktijk geverifieerd door wissels op de klem te zetten: bijvoorbeeld Utrecht CS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.