SpoorPro.nl, stand, Rail-Tech

SpoorPro.nl nieuws-jaaroverzicht 2013

Deze week op SpoorPro

  • Nieuw open beveiligingssysteem beschikbaar voor spoormarkt
    Het nieuwe treinbeveiligingsysteem PLC Interlocking is voortaan beschikbaar voor het Nederlandse spoor. ProRail heeft het systeem goedgekeurd na een uitgebreide testfase op het spooremplacement Santpoort Noord. Het is voor het eerst dat een dergelijk open systeem op de spoormarkt wordt gebracht. Spoorbedrijven kunnen in dit systeem zelf aanpassingen maken en onderhoud uitvoeren. Daardoor kan de […]
    Lees verder…
  • Spoorsector verbaasd over toename STS-passages in 2012
    Ingenieursbureaus Movares en BAM Rail  hebben met verbazing kennisgenomen van de toename van het aantal rood sein passages op het Nederlandse spoor in 2012. Uit voorlopige cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat het aantal STS-passages (stoptonend sein-passages) van 155 in 2011 naar 175 in 2012 is toegenomen. Jan Koning van Movares: […]
    Lees verder…
  • Gout: vakmanschap in spoorsector hard nodig (video)
    Om de doelstelling van nul vermijdbare verstoringen te behalen, dient vakmanschap in de spoorsector behouden te blijven. Dat zegt ProRail-directeur Marion Gout. ProRail maakte vorige week bekend dat de spooraannemers voor de komende vier jaar een minimale werkgarantie krijgen. ProRail is samen met de spooraannemers een conceptconvenant overeengekomen waarin voor de komende vier jaar een […]
    Lees verder…
  • Bevochtigen van spoor met water voorkomt herfstgladheid
    VIDEO – Het bevochtigen van het spoor met water, kan het aanhechten van blad op het spoor tegengaan. Ondanks diverse maatregelen zorgt gladheid door bladval ieder jaar voor overlast en vertragingen op het spoor. Tests op de kleinste spoorbaan van Nederland wijzen nu uit dat het natmaken van het spoor herfstgladheid kan voorkomen. Onderzoeks- en […]
    Lees verder…
  • Gout: ProRail gaat snijden in organisatie
    ProRail zal de komende tijd opnieuw gaan snijden in de organisatie. Dat zei directeur Marion Gout van ProRail donderdag tijdens de Dag van de Rail in Nieuwegein. “Wij zullen een kleinere organisatie worden.” De spoorbeheerder krijgt over een paar weken van het kabinet te horen hoeveel er precies wordt gekort. Het is volgens Gout nog […]
    Lees verder…
  • ‘Coördinatie aannemers grootste uitdaging bij Spoorzone Delft’
    VIDEO – In Delft wordt er op dit moment hard gewerkt aan de herontwikkeling van het stationsgebied. De grootste uitdaging van het project Spoorzone Delft is volgens projectmanager Ad Broeders van ProRail om de verschillende aannemers die aan dit project werken samen te brengen. Het gaat om een omvangrijk project waarbij er over een lengte […]
    Lees verder…
  • ‘Beveiligingssystemen faalden bij treinramp Spanje’
    Bij de treinramp in Spanje is er mogelijk iets misgegaan met de combinatie van twee verschillende beveiligingssystemen. Daardoor grepen de systemen niet tijdig in om de snelheid van de trein te verminderen. Dat zegt Wijnand Veeneman, onderzoeker Openbaar Vervoer de TU Delft. De trein reed 190 kilometer per uur, terwijl op de plaats van het […]
    Lees verder…
  • Geen kans op treinchaos door tekort aan treindienstleiders
    Er is op dit moment chaos op het Duitse spoor door een tekort aan treindienstleiders. Daardoor vallen er dagelijks ruim honderd treinen uit bij het station in Mainz en dit probleem dreigt zich uit te breiden naar andere grote steden. Deutsche Bahn heeft al jaren problemen met het werven van geschikte treindienstleiders. In Nederland speelt […]
    Lees verder…
  • Nieuwe spoorwegwissel bestand tegen winterproblemen
    Een nieuwe spoorwegwissel is zo ontwikkeld dat er geen wisselverwarming meer nodig is. Doordat het wissel is uitgerust met verticaal bewegende wisseltongen in plaats van horizontale kan er geen sneeuw en ijs meer tussen vallen. Daardoor heeft het winterweer geen negatieve invloed meer op de werking van het wissel. Dat zegt mechanical design engineer Richard […]
    Lees verder…
  • ProRail schrapt 600 banen, gedwongen ontslagen niet uitgesloten
    ProRail gaat de komende twee jaar 600 banen schrappen vanwege bezuinigen. Dat is 15 procent van het totale personeelsbestand. Woordvoerder Elles in ‘t Hout van ProRail: “We gaan ons uiterste best doen om geen gedwongen ontslagen te laten vallen, maar we kunnen niet garanderen dat dat helemaal niet gebeurt. Zoals het er nu uitziet kunnen […]
    Lees verder…
  • ProRail koos bewust voor installatie ATB Vv zonder monitoring
    Bij de uitrol van het beveiligingssysteem ATB Vv heeft ProRail er bewust voor gekozen om dit niet met realtime monitoring uit te rusten. Op deze manier kon het systeem vanaf 2006 sneller en tegen lagere kosten worden uitgerold. Ook speelde de korte overgangsfase tot de implementatie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS een rol. Dat zegt […]
    Lees verder…
  • Systeemsprong alleen mogelijk met ERTMS Level 2 of hoger
    Om de gewenste doelen op het gebied van veiligheid, capaciteit, en betrouwbaarheid te behalen op het Nederlandse spoor, dient ten minste Level 2 van het Europese beveiligingssysteem ERTMS te worden uitgerold. Dat is een van de conclusies uit het rapport Railmap 2.0, waarin een eerste verkenning is gedaan naar diverse scenario’s voor de uitrol van […]
    Lees verder…
Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SpoorPro.nl nieuws-jaaroverzicht 2013 | SpoorPro.nl
SpoorPro.nl, stand, Rail-Tech

SpoorPro.nl nieuws-jaaroverzicht 2013

Deze week op SpoorPro

  • Nieuw open beveiligingssysteem beschikbaar voor spoormarkt
    Het nieuwe treinbeveiligingsysteem PLC Interlocking is voortaan beschikbaar voor het Nederlandse spoor. ProRail heeft het systeem goedgekeurd na een uitgebreide testfase op het spooremplacement Santpoort Noord. Het is voor het eerst dat een dergelijk open systeem op de spoormarkt wordt gebracht. Spoorbedrijven kunnen in dit systeem zelf aanpassingen maken en onderhoud uitvoeren. Daardoor kan de […]
    Lees verder…
  • Spoorsector verbaasd over toename STS-passages in 2012
    Ingenieursbureaus Movares en BAM Rail  hebben met verbazing kennisgenomen van de toename van het aantal rood sein passages op het Nederlandse spoor in 2012. Uit voorlopige cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat het aantal STS-passages (stoptonend sein-passages) van 155 in 2011 naar 175 in 2012 is toegenomen. Jan Koning van Movares: […]
    Lees verder…
  • Gout: vakmanschap in spoorsector hard nodig (video)
    Om de doelstelling van nul vermijdbare verstoringen te behalen, dient vakmanschap in de spoorsector behouden te blijven. Dat zegt ProRail-directeur Marion Gout. ProRail maakte vorige week bekend dat de spooraannemers voor de komende vier jaar een minimale werkgarantie krijgen. ProRail is samen met de spooraannemers een conceptconvenant overeengekomen waarin voor de komende vier jaar een […]
    Lees verder…
  • Bevochtigen van spoor met water voorkomt herfstgladheid
    VIDEO – Het bevochtigen van het spoor met water, kan het aanhechten van blad op het spoor tegengaan. Ondanks diverse maatregelen zorgt gladheid door bladval ieder jaar voor overlast en vertragingen op het spoor. Tests op de kleinste spoorbaan van Nederland wijzen nu uit dat het natmaken van het spoor herfstgladheid kan voorkomen. Onderzoeks- en […]
    Lees verder…
  • Gout: ProRail gaat snijden in organisatie
    ProRail zal de komende tijd opnieuw gaan snijden in de organisatie. Dat zei directeur Marion Gout van ProRail donderdag tijdens de Dag van de Rail in Nieuwegein. “Wij zullen een kleinere organisatie worden.” De spoorbeheerder krijgt over een paar weken van het kabinet te horen hoeveel er precies wordt gekort. Het is volgens Gout nog […]
    Lees verder…
  • ‘Coördinatie aannemers grootste uitdaging bij Spoorzone Delft’
    VIDEO – In Delft wordt er op dit moment hard gewerkt aan de herontwikkeling van het stationsgebied. De grootste uitdaging van het project Spoorzone Delft is volgens projectmanager Ad Broeders van ProRail om de verschillende aannemers die aan dit project werken samen te brengen. Het gaat om een omvangrijk project waarbij er over een lengte […]
    Lees verder…
  • ‘Beveiligingssystemen faalden bij treinramp Spanje’
    Bij de treinramp in Spanje is er mogelijk iets misgegaan met de combinatie van twee verschillende beveiligingssystemen. Daardoor grepen de systemen niet tijdig in om de snelheid van de trein te verminderen. Dat zegt Wijnand Veeneman, onderzoeker Openbaar Vervoer de TU Delft. De trein reed 190 kilometer per uur, terwijl op de plaats van het […]
    Lees verder…
  • Geen kans op treinchaos door tekort aan treindienstleiders
    Er is op dit moment chaos op het Duitse spoor door een tekort aan treindienstleiders. Daardoor vallen er dagelijks ruim honderd treinen uit bij het station in Mainz en dit probleem dreigt zich uit te breiden naar andere grote steden. Deutsche Bahn heeft al jaren problemen met het werven van geschikte treindienstleiders. In Nederland speelt […]
    Lees verder…
  • Nieuwe spoorwegwissel bestand tegen winterproblemen
    Een nieuwe spoorwegwissel is zo ontwikkeld dat er geen wisselverwarming meer nodig is. Doordat het wissel is uitgerust met verticaal bewegende wisseltongen in plaats van horizontale kan er geen sneeuw en ijs meer tussen vallen. Daardoor heeft het winterweer geen negatieve invloed meer op de werking van het wissel. Dat zegt mechanical design engineer Richard […]
    Lees verder…
  • ProRail schrapt 600 banen, gedwongen ontslagen niet uitgesloten
    ProRail gaat de komende twee jaar 600 banen schrappen vanwege bezuinigen. Dat is 15 procent van het totale personeelsbestand. Woordvoerder Elles in ‘t Hout van ProRail: “We gaan ons uiterste best doen om geen gedwongen ontslagen te laten vallen, maar we kunnen niet garanderen dat dat helemaal niet gebeurt. Zoals het er nu uitziet kunnen […]
    Lees verder…
  • ProRail koos bewust voor installatie ATB Vv zonder monitoring
    Bij de uitrol van het beveiligingssysteem ATB Vv heeft ProRail er bewust voor gekozen om dit niet met realtime monitoring uit te rusten. Op deze manier kon het systeem vanaf 2006 sneller en tegen lagere kosten worden uitgerold. Ook speelde de korte overgangsfase tot de implementatie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS een rol. Dat zegt […]
    Lees verder…
  • Systeemsprong alleen mogelijk met ERTMS Level 2 of hoger
    Om de gewenste doelen op het gebied van veiligheid, capaciteit, en betrouwbaarheid te behalen op het Nederlandse spoor, dient ten minste Level 2 van het Europese beveiligingssysteem ERTMS te worden uitgerold. Dat is een van de conclusies uit het rapport Railmap 2.0, waarin een eerste verkenning is gedaan naar diverse scenario’s voor de uitrol van […]
    Lees verder…
Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.