station Zwolle

Overheid investeert 225 miljoen euro in spoorknooppunt Zwolle

Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland, wordt uitgebreid en voor een groot deel vernieuwd. Het treinverkeer voor grote groepen reizigers in Noordoost-Nederland wordt hierdoor verbeterd, net als de verbinding met de Randstad. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld afgesproken met de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. In totaal trekt de overheid 225 miljoen euro uit voor de aanpak van het spoorknooppunt.

Het ministerie neemt van dat bedrag 119 miljoen euro voor zijn rekening. De overige 106 miljoen euro dragen de provincies bij. “Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland en werkt als een soort scharnier tussen het spoor in de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel”, aldus staatssecretaris Mansveld.

Kwaliteit

“In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen. We investeren samen in een goede kwaliteit van spoorknooppunt Zwolle, om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger.”

Er komt een kortere reistijd van Zwolle naar Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen, waarvan dagelijks zeker 35.000 reizigers profiteren. Zo wordt de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad drie minuten korter. Ook is er een betere aansluiting van intercity’s op regionale treinen in Groningen en Leeuwarden en wordt het mogelijk om extra treinen per uur te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen.

Hinder

Ook legt ProRail een vrije kruising voor deze sporen aan. Daardoor ondervinden de treinen van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar. Daarnaast wordt het emplacement bij Zwolle aan de oostzijde aangepast, zodat de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn. Het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Overheid investeert 225 miljoen euro in spoorknooppunt Zwolle”

Hans Ebenau|23.01.14|14:52

Prima maatregelen, maar wanneer is nu eindelijk het dubbelsporig maken van het traject Deventer-Olst aan de beurt? Het gaat slechts om 8 km. De portalen zijn al geschikt voor dubbelspoor evenals 2 viaducten. Kan er eindelijk in de spits elk kwartier een trein op dit traject rijden.
Een idee om deze extra capaciteit te benutten voor een nieuwe Intercity verbinding Groningen/Leeuwarden-Nijmegen (of ‘s-Hertogenbosch) met stops in Assen/Heerenveen, Meppel, Zwolle, Deventer, Arnhem en Nijmegen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.