Verlichting, treinstation

Proef met dimmen van lichten op rustige perrons

Spoorbeheerder ProRail gaat bij wijze van proef de lampen op rustige delen van perrons dimmen tot veertig procent. Bewegingssensoren zorgen dat ze wel voluit branden als er reizigers zijn. Verwachting is dat het een halvering van het energieverbruik voor verlichting oplevert.

De proef start woensdag op station Beilen en wordt komende weken uitgebreid met de stations Hoogeveen en Meppel. NS werkt mee aan de proef op station Beilen op het P+R-terrein. De gebruikte dimmers kunnen ook de traditionele verlichting aansturen, waardoor de methode op deze locaties al kan worden toegepast zonder de lampen te hoeven vernieuwen.

Sensoren

Bij elke lamp komt een sensor die beweging registreert tot op twintig meter afstand. Op basis daarvan gaat het licht dan op volle sterkte branden. Ook de twee lampen er omheen blijven dan op volle sterkte branden. Als het weer rustig is, wordt het licht weer gedimd. Volgens ProRail komt het met name in de avonduren voor dat een deel van de lange perrons, niet worden gebruikt. Het licht hoeft er dan ook niet honderd procent aan, zo redeneert de spoorbeheerder.

Tijdens de proefperiode die een jaar zal duren, wordt niet alleen de besparing geregistreerd. Ook wordt nauwgezet gevolgd hoe reizigers de aanpassing beleven. Het mag niet ten koste gaan van het comfort en gevoel van veiligheid op de stations. Uiteindelijk kan het voor deze drie stations 17.600 kilogram CO2 besparen per jaar, genoeg voor het jaarverbruik van twee huishoudens. Naar verwachting kunnen hiermee de kosten van de apparatuur in zeven jaar worden terugverdiend.

Duurzaamheid

ProRail krijgt soms van omwonenden de vraag of de verlichting op stations ook uit kan. Ze vinden het lichtvervuiling. Mogelijk dat de gedimde verlichting hierin een bijdrage kan leveren. De techniek voor het dimmen is afkomstig van het bedrijf Tvilight uit Groningen dat er inmiddels ervaring mee heeft opgedaan op parkeerterreinen en openbare wegen in diverse plaatsen. Het is voor het eerst dat het op stations wordt toegepast.

Voor ProRail is duurzaamheid een belangrijk doel en zoekt daarbij naar win-win toepassingen waarbij er zowel een verbetering op het gebied van duurzaamheid wordt bereikt als bijvoorbeeld in de kosten. Voordeel van de apparatuur in deze proef is dat er al energie kan worden bespaard, zonder meteen alle verlichting te hoeven vervangen. Daarnaast streeft ProRail bij nieuwbouw en vervanging ook naar het toepassen van verlichting die van zichzelf al energiezuiniger is.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.