Aanleg reizigerspassage, centraal station, Tilburg

Eerste damwanden geplaatst voor reizigerspassage Tilburg

In Tilburg is deze week gestart met het plaatsen van de eerste damwanden voor de nieuwe reizigerspassage van het Centraal Station. Deze werkzaamheden gebeuren aan de noordzijde van het station over een lengte van twee keer 32 meter. Het plaatsen van de damwanden neemt ongeveer een week in beslag en gebeurt alleen overdag.

De damwanden dienen als grond- en waterkering voor de bouwkuip waarin straks de nieuwe tunnel wordt voorgebouwd. Deze zal in de herfstvakantie van 2014 in zijn geheel op zijn plek worden geschoven. Omdat het inbrengen van de damwanden kan leiden tot geluidsoverlast, zijn omwonenden over de werkzaamheden per brief geïnformeerd.

Reizigerspassage

Station Tilburg krijgt een nieuwe, 26 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.

Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000.

De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.

Spoorzone Tilburg

Spoorzone Tilburg is een gebied van 75 hectare langs een lint van bijna 3 kilometer in het centrum van de stad. Het loopt van het Van Gend en Loosterrein in het westen tot aan het NS-plein in het oosten van het centrum. Het voormalige NS-terrein aan de noordkant van het station van Tilburg vormt het hart van de Spoorzone.

Van 1868 tot 2011 werkten gene­raties Tilburgers er aan locomotieven en treinen. Anno 2013 worden de gebouwen gebruikt voor evenementen, jongeren­activiteiten en (tijdelijke) bedrijfsvestiging. Twee passages onder het spoor, een vernieuwd station en de Burgemeester Brokxlaan ontsluiten het gebied.

Industriële erfgoed

Tussen het industriële erfgoed en nieuwe architectuur krijgen evenementen, ondernemerschap en vernieuwing de ruimte. Een deel van dit gebied ontwikkelt de gemeente samen met VolkerWessels in de vorm van een Publiek Private Samenwerking (‘De:Werkplaats’). Het gaat daarbij om de Stadscampus, Clarissenhof en Theresiazone.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.