Staatssecretaris Wilma Mansveld, ministerie van Infrastructuur en Milieu

Mansveld ontkent grote veiligheidsrisico’s spoor

Staatssecretaris Wilma Mansveld ontkent dat er grote veiligheidsrisico’s op het spoor zijn vanwege tekortkomingen in het beveiligingssysteem ATB Vv. Ook weerspreekt ze de kritiek dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer hier onjuist of onvoldoende over heeft geïnformeerd. Dat zegt ze in reactie op vragen van ChristenUnie en SP.

ProRail maakte vorige week in een interview met SpoorPro bekend dat er bij de uitrol van ATB Vv bewust is gekozen om dit niet met monitoring uit te rusten. Deze keuze is destijds door het ministerie niet met de Tweede Kamer besproken en volgens ChristenUnie en SP had dat wel moeten gebeuren. Volgens Mansveld was een afweging wel of niet monitoren destijds niet aan de orde.

Met een monitoringsysteem is het mogelijk om op afstand te controleren of het beveiligingssysteem in- of uitgeschakeld staat en of het functioneert. Dat is nu nog niet mogelijk. De ChristenUnie vroeg Mansveld wanneer het ministerie de Tweede Kamer op de hoogte heeft gesteld over het ontbreken van een monitoringsysteem op ATB Vv. Ook wil de partij weten op welk moment het ministerie hier zelf van af wist.

Afweging monitoring

Volgens Mansveld heeft de spoorsector in 2005 een voorstel geschreven om ATB Vv te installeren om het snel stijgende aantal STS-passages terug te dringen. “Een afweging wel of niet monitoren was op dat moment niet aan de orde. Evenmin is toen besloten om vanwege kosten af te zien van monitoring”, aldus de staatssecretaris.

Jorn Pruntel, manager treinbeveiligingssystemen bij ProRail, verklaarde eerder dat de discussie over de technische details van het systeem ‘niet in het politieke domein heeft plaatsgevonden’.

Failsafe

De ChristenUnie wil weten wanneer het ministerie ervan op de hoogte is gesteld  dat ATB Vv niet 100 procent failsafe is. Mansveld: “Zowel ProRail als mijn ambtsvoorgangers zijn open geweest over het feit dat ATB Vv weliswaar een waardevol extra vangnet vormt, maar niet technisch foutloos is.” Met ‘niet failsafe’ wordt bedoeld, dat bij een storing een trein niet automatisch tot stilstand wordt gebracht, zoals dit bij de klassieke ATB (de voorganger van ATB Vv, red.) wel het geval is.

Mansveld: “Het vooraf wegnemen van de technische beperkingen van ATB Vv, en het volledig failsafe uitvoeren ervan, zou de introductie ervan enkele jaren extra hebben gekost. Dit was vanwege de urgentie onwenselijk.”

Beschikbaarheid

Volgens ProRail heeft ATB Vv zeer hoog veiligheidsniveau met een beschikbaarheid van 99,4 procent. De ChristenUnie trekt deze beschikbaarheidscijfers van ProRail in twijfel, omdat er tot dusver ‘geen monitoringsysteem is die dat registreert’.

De partij denkt dat de ‘genoemde cijfers theoretische getallen zijn uit modelberekeningen die geen relatie hebben met de werkelijkheid’.
 De vraag van de partij waar ProRail deze beschikbaarheidscijfers op baseert, laat de staatssecretaris onbeantwoord.

STS-verbeterprogramma

Het doel van het STS-verbeterprogramma, waar de uitrol van ATB Vv onderdeel van uitmaakte, was om het aantal rood sein-passages terug te brengen met 50 procent. Hoewel het aantal STS-passages tussen 2006 en 2012 is afgenomen, is die doelstelling niet gehaald.

ProRail maakte onlangs bekend dat ATB Vv volgend jaar wordt uitgebreid met een monitoringsysteem. De ontwikkeling van het systeem is gegund aan Strukton. De aanbesteding voor de installatie van het monitoringsysteem loopt nog en zal naar verwachting rond 1 januari 2014 zijn afgerond. ATB Vv-installaties worden nu nog handmatig gecontroleerd.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.