Spoorbrug over de Amstel, werkzaamheden

Eerste deel spoorbrug Amstel voor bereikbaarheid Schiphol voltooid

Spoorbeheerder ProRail en aannemer BAM hebben dinsdag een groot deel van de nieuwe spoorbrug over de Amstel gebouwd. De brug is onderdeel van OV SAAL, een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoor tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Deze werkzaamheden zorgen er onder meer voor dat Schiphol beter bereikbaar wordt.

ProRail en BAM Rail hebben 730 kuub beton gestort op ruim negen meter boven de Amstel. De betonnen spoorbrug is 235 meter lang en bestaat uit vijf overspanningen, waarvan twee hoofdoverspanningen. Deze hoofdoverspanningen steunen in het midden van de Amstel op een groot middensteunpunt. Het brugdek heeft een hoogte van 4 meter en is 12 meter breed.

Hulpconstructie

Voor het dek is een flinke hulpconstructie gemaakt om het beton te kunnen storten. Dit was een kwestie van goed passen en meten, omdat er een beperkte ruimte is tussen de snelweg A10, metro en het bestaande spoor.

De betonstort van de hoofdoverspanning is het fundament van de spoorbrug. Zodra het betonwerk gereed is, volgt de aanleg van het nieuwe spoor. Daarmee wordt in maart 2015 gestart.

OV SAAL

Het project OV SAAL behelst onder meer een uitbreiding van station Amsterdam RAI en een verdubbeling van het spoor over acht kilometer. Zo kan het spoornet blijven voldoen aan de groeiende vraag naar vervoerscapaciteit op het traject Schiphol – Lelystad. ProRail realiseert het spoorprogramma in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het doel van dit spoorproject is om meer treinreizigers in de noordelijke Randstad op tijd op hun bestemming brengen en een betrouwbaar spoor van en naar Schiphol te realiseren.

Alliantie Amstelspoor

Door ProRail en BAM is de Alliantie Amstelspoor gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het omgevingsmanagement verzorgt. De Alliantie bestaat uit een aantal bedrijven uit de BAM-groep, waaronder BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen en BAM Infratechniek.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.