
ProRail koos bewust voor installatie ATB Vv zonder monitoring
Bij de uitrol van het beveiligingssysteem ATB Vv heeft ProRail er bewust voor gekozen om dit niet met realtime monitoring uit te rusten. Op deze manier kon het systeem vanaf 2006 sneller en tegen lagere kosten worden uitgerold. Ook speelde de korte overgangsfase tot de implementatie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS een rol. Dat zegt Jorn Pruntel, manager treinbeveiligingssystemen bij ProRail.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
… en in die laatste zin zit ‘em natuurlijk de crux, want beschikbaarheid en directe storingssignalering kan je toch moeilijk ’technische details’ noemen. Het zijn essentiele output-gerelateerde aspecten. Je kan op voorhand snappen dat de pleuris uitbreekt als een trein toch door rood rijdt omdat de ATB-Vv niet werkt. ProRail had deze keuze nooit aan de interne techneutenclub mogen overlaten; dit zijn essentiele keuzes die je transparant aan de politiek moet voorleggen. U vraagt, wij draaien…