sprinters, station, Delft

Spoorboekloos reizen haalbaar in zuidelijke Randstad in 2020

De zuidelijke Randstad kan in 2020 de eerste regio zijn waar structureel iedere tien minuten een sprinter rijdt en passagiers spoorboekloos kunnen reizen. Dit is de belangrijkste conclusie uit de StedenbaanPlus Monitor 2013 die donderdag is uitgekomen. De Zuid-Hollandse overheden, NS en ProRail werken samen in het platform StedenbaanPlus.

In de zuidelijke Randstad is de stijging van het aantal treinreizigers boven het landelijk gemiddelde uitgekomen. Daar was een toename van 19.000 passagiers te zien ten opzichte van 2011. Die groei is nodig om kostendekkend een vijfde en zesde Sprinter op het traject Leiden-Dordrecht toe te voegen.

Bereikbaarheid

De Monitor meet de vooruitgang van de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad per hoogwaardig OV. De Zuid-Hollandse overheden, NS en ProRail werken samen in het platform StedenbaanPlus om deze bereikbaarheid te verbeteren.

Arno Brok, voorzitter van StedenbaanPlus en tevens burgemeester van Dordrecht: “Door de stijging van het aantal treinreizigers wordt voor een daadwerkelijke frequentiesprong de tijdige viersporigheid tussen Rijswijk en Delft Zuid steeds belangrijker. We moeten dus hier verder aan werken vanuit het tunnelproject in Delft.” Steden die met name verantwoordelijk waren voor de groei in het aantal reizigers zijn universiteitssteden Leiden en Delft én de grote stations Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centraal, Rotterdam Alexander en Rotterdam Blaak.

Reizigers trekken

Volgens StedenbaanPlus worden de ketenvoorzieningen en de kwaliteit van het knooppunt als geheel steeds belangrijker om reizigers aan te trekken. De Monitor 2013 wijst uit dat door een toenemend aantal fietsers de limiet in de huidige stallingscapaciteit op een groot aantal stations is bereikt.

“Naast uitbreiding van de stallingscapaciteit is ook handhaving van groot belang. Door handhaving op weesfietsen en fout gestalde fietsen kunnen bestaande stallingen bij stations 10 tot 20 procent efficiënter worden benut. Daarnaast kunnen de kosten voor capaciteitsuitbreiding van fietsstallingen worden gedrukt en wordt de stationsomgeving kwalitatief aantrekkelijker voor ruimtelijke ontwikkelingen”, aldus StedenbaanPlus.

Doelstellingen

In de Monitor wordt de verwachting uitgesproken dat door de crisis de doelstellingen om minimaal 25.000 woningen nabij stations én 60 tot 80 procent nabij het HOV-netwerk toe te voegen hoogstwaarschijnlijk niet wordt gehaald. Wel wijzen de huidige plannen voor kantoren nabij Stedenbaanstations er volgens het platform op dat de gewenste concentratie van arbeidsplaatsen overeind blijft.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.