Centraal station, Deventer

Vijf grootschalige spoorvernieuwingen in Deventer

In Deventer vinden komend weekend diverse grootschalig spoorvernieuwingen plaats, waarbij zo’n honderd spoorwerkers verspreid zijn over vijf bouwlocaties. Er zal in een straal van 2,5 kilometer aan het spoor worden gewerkt.

ProRail combineert zoveel mogelijk werkzaamheden aan het spoor in een keer. De spoorbeheerder doet dat in overleg met vervoerders. Dit wordt gedaan om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Voor reizigers betekent het dat er zaterdag 5 oktober en zondag 6 oktober aanstaande geen doorgaande treinen rijden door Deventer. Vanuit Zwolle en Apeldoorn is Deventer wel per trein bereikbaar. Maar tussen Deventer en Wierden en Deventer en Zutphen rijden er geen treinen. NS zet bussen in.

Fietstunnel

De bouw van de fietstunnel in het spoor bij de Rivierenwijk nadert het slot. Ter hoogte van de Douwelerwetering wordt een reeds voorgebouwde tunnelmoot ingeschoven. Sporen worden vanaf vrijdagnacht verwijderd, de spoorbaan wordt ontgraven en zaterdagavond wordt de spoormoot dan ingeschoven. Vervolgens wordt de baan weer teruggebouwd. Voor het publiek zijn op locatie op zaterdag tussen 1.004 en 16.00 uur medewerkers van gemeente en ProRail beschikbaar voor vragen.

De tweede locatie van werkzaamheden vormt het station Deventer, waar ProRail een nieuw zijperron bouwt. Daarvoor moeten aanpassingen worden gedaan aan de bovenleiding. Het nieuwe zijperron wordt uiteindelijk deels overdekt, zal via de centrale hal bereikbaar zijn en krijgt een lift. Ook worden er nieuwe water- en elektraleidingen aangelegd voor het middenperron.

Kans op storingen

Derde werkplek vormt het spoor nabij de Oude Bathmenseweg waar het spoor over een lengte van 140 meter wordt vernieuwd. Er komen nieuwe dwarsliggers, ballast en bevestigingsmiddelen. Het maakt de kans op storingen kleiner en vergroot zodoende de betrouwbaarheid van het spoorverkeer.

De vierde locatie is het spoorviaduct Henry Dunantlaan. Er worden geluidsschermen geplaatst. Het treinverkeer is er de afgelopen jaren gegroeid. De geluidsschermen brengen de geluidsoverlast terug onder de normen die hiervoor zijn gesteld. Daarvoor is het ook nodig kabels en leidingen te verleggen ter hoogte van het viaduct.

Werkzaamheden

De omvangrijke werkzaamheden aan de onderdoorgang onder het spoor, de Oostelijke verbinding van A1 Bedrijvenpark Deventer, vormen de vijfde locatie. Het spoor wordt er dit weekend weggehaald om de fundamenten te kunnen maken voor deze onderdoorgang. Er worden onder andere buispalen geheid, stalen damwanden ingetrild en vervolgens wordt het spoor teruggebouwd. Er werken ongeveer veertig mensen continu op deze locatie.

In het voorjaar 2014 zal dan een voorgebouwd dek worden gelegd op de nu aan te brengen palen en damwanden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.