spoorwegovergang

YouTube-hit stimuleert veilig gedrag jongeren bij overwegen

Beïnvloeding van gedrag is een van de oplossingen die doorslaggevend zijn voor de veiligheid bij spoorwegovergangen. ProRail is daar niet in geslaagd met de door veel mensen als irritant ervaren radiospot ‘Wil je blijven leven, wacht dan even’. De spoorbeheerder zou een voorbeeld moeten nemen aan de campagne van Metro Trains in het Australische Melbourne. Deze vervoerder maakte een YouTube-video om jongeren te stimuleren om veilig te handelen rond treinen. De videoclip was een regelrechte hit die de hele wereld over ging. Dat schrijft adviseur mobiliteit Rosemarijn de Jong van Grontmij in een column.

De Jong: “320 miljoen euro is door staatssecretaris Mansveld beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de doorstroming en veiligheid bij spoorwegovergangen. Ze noemt hierbij drie belangrijkste speerpunten: aanpassing van infrastructuur, afstelling van verkeerslichten en maatregelen voor het beïnvloeden van het gedrag van de weggebruikers.”

“Wat ik echter veel te vaak zie is dat de ‘harde’ technische oplossingen goed doordacht worden uitgevoerd, terwijl de ‘zachte’ oplossingen zoals beïnvloeding van gedrag ernstig achterblijven. En dat terwijl juist die doorslaggevend zijn voor het slagen van de gehele investering”, aldus de adviseur mobiliteit.

Campagne

ProRail startte in april van dit jaar de campagne ‘Wil je blijven leven, wacht dan even’ waarvan de radiospot door veel luisteraars als zeer irritant werd ervaren. “Afgezien van deze irritatie, vraag ik me af of deze campagne het gedrag gunstig beïnvloedt”, aldus de Jong. De spoorbeheerder maakte eind vorig jaar een videoclip met rapper Mr. Polska om veilig gedrag bij spoorwegovergangen bij jongeren te stimuleren.

De Jong: “Om koopgedrag te beïnvloeden wordt in de reclamewereld ervan uitgegaan dat de doelgroep zich moet kunnen identificeren met de dienst of het product.” De spot van ProRail voldoet hier volgens de adviseur niet aan. Dat is volgens haar wel gelukt bij de campagne van Metro Trains in Melbourne.

Hit op YouTube

De video met een grappig lied, een pakkende melodie en een leuke clip bleek een regelrechte hit op YouTube. De video werd binnen een week al meer dan 20 miljoen keer bekeken. Ook de aandacht van de traditionele media was enorm. De video ging de hele wereld over en won recentelijk de Grand Prix in de categorieën public relations en direct marketing op het Cannes Lions Festival.

Lees hier de column van Rosemarijn de Jong.

De video van het Australische Metro Trains:

De video van de campagne van ProRail van april dit jaar:

De video van de ProRail-campagne eind vorig jaar:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.