Fietstocht spoortunnel Delft

Volledige lengte van spoortunnel Delft bereikt

De ruwbouw van de oostelijke tunnelbuis van de spoortunnel in Delft is klaar. De wanden, dak, vloer en tussenwand staan nu over de volle lengte van 2,3 kilometer. Dit werd afgelopen vrijdag gevierd met een fietstocht door de spoortunnel in Delft. Tien gelukkige Delftenaren waren hiervoor ingeloot via een Twittter- en Facebookactie van Spoorzone Delft. Omdat de spoortunnel op volledige lengte open is, diende deze voor één dag in een fietstunnel.

In 2015 rijdt de eerste trein ondergronds door de oostelijke tunnelbuis en wordt het viaduct en het bestaande spoor afgebroken. Het ondergronds station en de stationshal zijn dan ook klaar voor gebruik. Inmiddels is ook gestart met de bouw van de tweede, westelijke, tunnelbuis. Deze is in 2017 gereed.

Spoortunnel

De aanleg van de tunnel onder het stationsgebied in Delft is het grootste spoortunnel-project dat ProRail op het moment in Nederland uitvoert. Al in 1999 werd met de voorbereidingen gestart. De spoortunnel wordt een viersporige tunnel, met twee perrons.

Ook komt er een ondergrond station, een nieuw stadskantoor met een inpandige stationshal, een ondergrondse parkeergarage, woningen en kantoren. 

De werkzaamheden moeten Delft klaarmaken voor een toename van het aantal treinreizigers.

Bekijk hier de videoreportage die SpoorPro.nl eerder maakte van het spoorproject:

Lees ook:

‘Coördinatie aannemers grootste uitdaging bij Spoorzone Delft’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.