Sprinter, Utrecht Centraal, station, NS

Spoorbedrijven testen ERTMS tussen Amsterdam en Utrecht

Op het traject Amsterdam-Utrecht zijn ProRail, NS, een aantal goederenvervoerders en onderhouds- en servicebedrijven begin deze maand gezamenlijk gestart met een ERTMS-pilot. Ze willen zo ervaring opdoen met ‘dual signalling’, waarbij twee systemen tegelijk in werking zijn. In dit geval gaat het om het  bestaande treinbeveiligingssysteem ATB en het nieuwe Europese systeem ERTMS (European Rail Traffic Management System).

Voor de testritten is een lege Sprinter Light Train (SLT) ingezet. De bestickering op de trein maakt duidelijk dat het een testtrein is. De Sprinter is uitgerust met ERTMS-apparatuur. Tijdens het rijden worden metingen verricht om te kijken wat het effect is op mensen en systemen.ERTMS werkt net als ATB alleen als zowel de trein als het spoor ermee is uitgerust.

Uitbreiden

Na de zomer wordt de proef uitgebreid. Dan gaan er negen SLT’s, ICE’s en goederentreinen rijden op het testtraject. De proef gebeurt in nauwe samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

In Nederland hebben nu alleen nog maar de Betuweroute, de Hanzelijn en de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid) ERTMS. De overheid gebruikt de ervaringen op deze trajecten samen met de ervaringen op het testtraject Amsterdam-Utrecht, onder meer bij de uitwerking van de Railmap ERTMS. Daarin wordt beschreven hoe en wanneer het Europese beveiligheidssysteem op andere plaatsen kan worden aangelegd.

Henri van Houten, systeemmanager ERTMS bij ProRail, legt uit hoe het systeem werkt:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.