Centraal Station Utrecht

BAM Rail en VolkerRail ontvlechten spoor bij Utrecht

BAM Rail en VolkerRail hebben de opdracht gekregen om het belangrijke spoorknooppunt Utrecht te vernieuwen. Het project richt zich met name op het verbeteren van de doorstroming van treinen, waardoor er meer treinen kunnen rijden. Daarnaast hebben de werkzaamheden als doel om het spoor rond Utrecht betrouwbaarder te maken. De opdrachtsom bedraagt ruim 140 miljoen euro. De spooraannemers die samenwerken in de bouwcombinatie U-centRaal zullen het project in 2016 opleveren.

Voor het Programma Hoogfrequent Spoor is het nodig om op station Utrecht centraal diverse aanpassingen te maken aan de infrastructuur. Het Programma Hoogfrequent Spoor moet het Nederlandse spoor voorbereiden voor een toename van het reizigers- en spoorgoederenvervoer.

Ontvlechting

Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger.

Het contract van U-centRaal omvat diverse werkzaamheden aan het spoor, waaronder de aanleg en het vernieuwen van sporen, kabels en leidingen, bovenleiding en beveiliging. Daarnaast wordt gewerkt aan de verbreding van de perrons, plaatsing van twee perronkappen en de bouw en inrichting van negen technische ruimten.

Ontvlechting

Om de beste spoorbouwers te contracteren heeft ProRail ervoor gekozen gebruik te maken van een aantal principes van Prestatieinkoop (Best Value Procurement). Deze aanpak gaat uit van het creëren van toegevoegde waarde voor de opdrachtgever tegen een acceptabele prijs.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf in april van dit jaar de opdracht om de doorstroming van het treinverkeer rond Utrecht te verbeteren.

OV-terminal

Naast deze aanpak om het spoor te ontwarren, worden er tegelijkertijd ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV-terminal af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd.

Voor reizigers zullen de werkzaamheden voor het eerst merkbaar zijn in het weekend van 3 en 4 augustus. De sporen zijn in dat weekend niet beschikbaar tussen Utrecht en Driebergen. Ook daarna zal het spoor af en toe buiten dienst zijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.