Beveiligingssysteem greep in bij STS-passage Arriva
De rood sein-passage van de Arriva-trein bij station Ruurlo op 3 mei is te wijten aan een inschattingsfout van de machinist. Dat blijkt uit onderzoek van treinvervoerder Arriva en ProRail. Na het incident ontstond er twijfel over de werking van de Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG). Uit het onderzoek bleek dat zowel ATB-NG als het systeem de trein hebben stopgezet, toen het voertuig het rode sein passeerde. Dat heeft Arriva bekendgemaakt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Dit geeft nulkommanul antwoord op de gerezen vragen. Er wordt alleen maar geroepen “alles heeft goed gewerkt” maar ondertussen is het nog steeds een vaststaand feit dat de trein voorbij rood is geraakt, terwijl er ATB-NG lag! Daar wordt geen enkele uitleg over gegeven, en dus roept dit verhaal alleen maar meer vragen en twijfels op. Is het nou zo moeilijk om helder en duidelijk te communiceren? Zo creeer je alleen maar argwaan en achterdocht. Wederom een slechte beurt voor ProRail en Arriva.
Helemaal mee eens. Kan SpoorPro haar nobele journalistieke taak doen en dit uitzoeken?