Ontwerp, station, Maastricht-Noord, foto: gemeente Maastricht

Opening station Maastricht-Noord uitgesteld door faillissement aannemer

De opening van station Maastricht-Noord is uitgesteld door het faillissement van aannemer Martens Infra. Doordat de opdracht opnieuw moet worden aanbesteed, kan er pas later worden begonnen aan de afwerking van de tunnel en het inrichten van het voorplein en omgeving. Woordvoerder Erwin Gerardu van de gemeente Maastricht: “Omdat het gebied rondom het station niet op tijd klaar zal zijn, is het niet mogelijk voor reizigers om het station op een veilige manier te bereiken.” Station Maastricht-Noord zou op 9 juni in gebruik worden genomen.

In juni komt er een nieuwe planning voor de uitvoering van de werkzaamheden en wordt duidelijk wanneer de eerste trein bij het station zal stoppen. ProRail en aannemer BAM zijn dan klaar met hun werkzaamheden en spoortechnisch is het station gereed.

De provincie Limburg, gemeente Maastricht en ProRail zijn het erover eens dat uitstel onvermijdelijk is wegens het ontbreken van een aantal noodzakelijke voorzieningen. Zo moet het P+R terrein nog worden aangelegd, de tunnel nog worden afgewerkt, fietsvoorzieningen worden gerealiseerd en de voorpleinen nog worden ingericht.

Station Maastricht-Noord

Station Maastricht-Noord wordt gebouwd in opdracht van de provincie Limburg. Het komt te liggen ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Aannemer BAM bouwt hier twee perrons met een lengte van elk 120 meter.

Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen. In de tunnel komt een lift naar het perron zodat mensen met een lichamelijke beperking het perron zelfstandig kunnen bereiken.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.