Grontmij, logo

Denemarken wil reistijd verkorten tot een uur per spoortraject

De Deense overheid wil de reistijd per trein verminderen tot één uur per traject op de spoorlijnen Kopenhagen-Odense, Odense-Aarhus en Aalborg-Aarhus. Ingenieursbureau Grontmij heeft de opdracht van Rail Net Denmarkt gekregen om de reistijd te verminderen tussen Kopenhagen en Odense. De projectsom bedraagt 1,1 miljoen euro.

Søren Larsen, country managing director van Grontmij Denemarken: “Het is nu onze taak te verkennen welke mogelijkheden er zijn om treinen op deze lijn tot 200 kilometer per uur te laten rijden. Dat wil zeggen dat we in kaart moeten brengen op welke trajecten de snelheid op veilige wijze kan worden verhoogd om ook die laatste vijf minuten te winnen.”

Bochten weghalen

Om die minuten winst te realiseren moeten misschien bepaalde sporen worden rechtgetrokken om ‘tijdrovende’ bochten weg te halen. Dan zijn er bruggen en bovenleidingen die wellicht moeten worden verhoogd of zelfs verwijderd. Een essentieel onderdeel van de opdracht van Grontmij voor deze grote uitdaging is het vinden van de beste, meest duurzame oplossingen.

Grontmij werkt op dit moment aan een aantal grote spoorprojecten in Europa. In Denemarken onderzoekt Grontmij hoe de snelheid op het traject tussen Køge en Næstved kan worden verhoogd van de huidige 120 naar 160 kilometer per uur. 

Dit traject wordt momenteel ook geëlektrificeerd als onderdeel van het streven om reistijden te verkorten en de verontreiniging door het treinverkeer te verminderen.

Spoortunnel

Het Deense team is ook actief bij de ontwikkeling van het Carlsberg S-station in Kopenhagen. Tegelijkertijd werkt een Nederlands team aan het ontwerp van een 2,3 kilometer lange tunnel die onder het historische centrum van Delft door loopt en het aantal sporen verdubbelt om de transportefficiëntie te verbeteren.

Verder speelde Grontmij een centrale rol bij de realisering van de nieuwe spoorverbinding tussen het stadscentrum van Warschau en Chopin International Airport in Polen. Ook hierbij is een aanzienlijke verkorting van de reistijd gerealiseerd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.