Spoortunnel Delft, foto: Benthem Crouwel Architekten

Voorbereidingen voor treinbeveiliging spoortunnel Delft gestart



Ingenieursbureau Arcadis gaat de treinbeveiliging in de spoortunnel in Delft installeren. Het gaat om een opdracht ter waarde van een miljoen euro. Arcadis voert dit in opdracht van ProRail uit. Het ingenieursbureau is inmiddels gestart met het systeemontwerp. Arcadis voert de werkzaamheden samen met met Siemens en Strukton uit.

Om ervoor te zorgen dat de treinen veilig door de tunnel kunnen rijden en op tijd tegen worden gehouden bij eventuele problemen, worden er treinbeveiligingssystemen geplaatst in gebouwtjes langs het tracé. Aan iedere zijde van de tunnel komt zo’n gebouw te staan.

Fail-safe

De systemen werken volgens het ‘fail-safe’ principe. Dat betekent dat als een onderdeel faalt, dat het systeem terugvalt naar een vooraf ingestelde veilige toestand. Zo leidt een storing niet tot ongevallen of grotere materiële schade. 

De systemen zijn de schakel tussen de verkeersleiding in Den Haag en de diverse buitenelementen zoals bijvoorbeeld seinen, wissels en overwegen.

Mocht er een storing optreden in deze buitenelementen, dan zorgt het systeem dat er een veilige situatie ontstaat op het spoor. Tegelijkertijd wordt de storing gemeld bij de verkeersleiding in Den Haag en bij een landelijk meldcentrum. Daardoor kan er meteen actie ondernomen worden.

Integratietest

De systemen worden in de loop van 2014 in de gebouwtjes langs het tracé geplaatst en vervolgens op locatie getest. Na juli 2014 vindt er nog een integratietest plaats, waarbij gecontroleerd wordt of de beveiligingssystemen goed zijn aangesloten op de buitenelementen en de verkeersleiding in Den Haag. 

De treinbeveiliging is dan gereed en werkend wanneer de eerste trein in 2015 door de tunnel gaat.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.