Wethouder, Eric Wiebes, Amsterdam

‘ProRail moet rol van scheidsrechter op spoor aannemen’

ProRail dient de rol van capaciteitverdeler en dienstregelingbewaker bewuster op te eisen. Dat schrijft Amsterdamse wethouder Eric Wiebes van Verkeer Vervoer en Infrastructuur in zijn column. “ProRail heeft niet alleen alle expertise voor deze veranderingen in huis, het behoort zelfs tot haar kerntaken om dit te realiseren. ProRail is de scheidsrechter op het spoor.”

“De komende twintig jaar zullen we de kansen op het spoor moeten zoeken in innovatie. Er zijn de afgelopen jaren al vele miljarden geïnvesteerd in het spoor. Veel geld om te investeren in nog meer infrastructuur is er simpelweg niet. En dat is ook niet nodig”, stelt Wiebes.

Dienstregeling

Het is volgens de wethouder tijd voor een nieuwe, innovatieve dienstregeling waarbij de infrastructuur optimaal benut wordt. “De huidige combinatie van én punt-punt vervlochten rijden, én hoogfrequent rijden, én een tweetreinensysteem, én goederentreinen in de spits, zoals nu het geval is, is niet langer robuust.”

Volgens Wiebes is het tijd om te kiezen voor hogere frequenties in de spits, shuttle-achtig corridorrijden en ontvlechten. Hij stelt dat het goederenvervoer buiten de spits plaats dient te vinden om in de bestaande bestaande infrastructuur voldoende capaciteit te creëren.

Scheidsrechter

Daardoor komen reizigers sneller op hun werk en krijgen we een robuuster OV-systeem dat minder storingsgevoelig is. “ProRail heeft niet alleen alle expertise voor deze veranderingen in huis, het behoort zelfs tot haar kerntaken om dit te realiseren. ProRail is de scheidsrechter op het spoor.”

Lees hier de volledige column van wethouder Eric Wiebes.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.