Spoorbouw, werkzaamheden

CDA: toelichting BAM Rail over spoorlijn Breda-Utrecht

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe nodigt BAM Rail uit om het onderzoek dat de spoorbouwer eerder deed naar de spoorverbinding tussen Breda en Utrecht in de Tweede Kamer toe te lichten. SP-Kamerlid Farshad Bashir pleitte er vorige week in de Tweede Kamer voor om “de ontbrekende schakel in het spoornetwerk aan te pakken”. Hij vindt dat de aanleg van de spoorlijn moet worden meegenomen in de Lange Termijn Spooragenda.

Staatssecretaris Wilma Mansveld ziet de aanleg van de spoorlijn niet zitten, omdat uit een eerdere Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKA)  zou blijken dat de kosten van de spoorlijn op vier miljard euro uitkomen. En dat is volgens haar te duur.

Kosten

Ben van Schijndel, manager Business Development van BAM Rail: “In die MKA die destijds is gemaakt is gekeken hoeveel het kost als je de spoorlijn compleet opnieuw aanlegt. In ons onderzoek tonen wij aan dat als je de spoorlijn combineert met de verbreding van de A27 dat de kosten een stuk lager uitvallen.”

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is geïnteresseerd in het onderzoek van de spoorbouwer: “Ik nodig BAM Rail uit om dit onderzoek te komen toelichten in de Tweede Kamer.” BAM Rail gaat graag op de uitnodiging van het CDA in.”

Spoorlijn

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie is blij met de nieuwe aandacht voor de spoorlijn: “Ik steun het voorstel van CDA en SP van harte. De ChristenUnie heeft de afgelopen jaren meerdere moties ingediend om spoorlijn op de kaart te krijgen.”

“We moeten voorkomen dat bij de geplande verbreding van de A27 een spoorlijn onmogelijk of onnodig duur wordt gemaakt. Door de A27 slim te ontwerpen, kunnen honderden miljoenen euro’s worden bespaard op de realisatie van de spoorlijn, maar dat is tot nu toe helaas niet gebeurd”, aldus Dik-Faber.

Lange Termijn Spooragenda

Van Schijndel: “Het is een goed idee van de SP om de spoorlijn op te nemen in de Lange Termijn Spooragenda. Dan staat het in ieder geval geagendeerd. Dan kan er op een later moment nog worden beslist of hierin wordt geïnvesteerd.”

De Lange Termijn Spooragenda moet ervoor zorgen dat de groeiende mobiliteitsbehoefte van de reizigers en goederenvervoerders voor de periode tot 2028 wordt opgevangen.

Motie

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken diende in december 2011 al een motie in bij de Tweede Kamer waarin zij ervoor pleitte om bij de aanpak van de A27 rekening te houden met de aanleg van de spoorlijn Breda-Utrecht. Die motie werd toen aangenomen.

De Tweede Kamer praat maandag in het MIRT-overleg over de verbreding van de A27.

Marieke van Gompel

Lees ook: Aanleg spoorlijn Breda-Utrecht kan een stuk goedkoper

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.