goederentrein, Betuweroute

KNV: ProRail afrekenen op groei spoorgoederenvervoer

ProRail moet afgerekend worden worden op de groei van het spoorgoederenvervoer. Dat dient te worden vastgelegd in de nieuwe concessie voor het spoorbeheer. Dat zegt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

De groeiambities van het spoorgoederenvervoer moeten worden vastgelegd in een KPI. ProRail zou op deze manier gedwongen worden om zich meer in te zetten voor het verkopen van spoorcapaciteit aan vervoerders. Paden voor goederentreinen moeten op korte termijn worden ingepland. Dat vergt een nauwe samenwerking tussen ProRail en alle spoorgebruikers stelt KNV.

Spoorcapaciteit

Het verlenen van spoorcapaciteit wordt volgens KNV op dit moment nog te veel als gunst van ProRail aan de vervoerders gezien. Vervoerders moeten er zelf voor te lobbyen voor zorgen dat zij genoeg van de schaarse capaciteit krijgen.

Verder zou het goed zijn als ProRail een standaard productencatalogus aanbiedt aan spoorvervoerders. Dit maakt het ook voor spoorbedrijven uit andere EU-lidstaten makkelijk om hun goederenvervoer via Nederland te laten lopen.

Adviesbureau

Het is volgens KNV geen goed idee om van de twee infrastructuurmanagers ProRail en Keyrail één infrastructuurmanager te maken. Daarbij zou ProRail de infrastructuurmanager worden die sommige taken gaat delegeren aan Keyrail. Keyrail zou daarbij de rol krijgen van adviesbureau voor het spoorgoederenvervoer.

De werkgeversvereniging denkt dat dit muren creërt tussen ondernemingen en voor extra overheadkosten zorgt. Daarnaast zou het niet automatisch meer efficiëntie opleveren.

Aandelen

In principe zou ProRail de door haar opgelegde PKI voor de volumegroei van het spoorgoederenvervoer kunnen delegeren aan een dochteronderneming. KNV stelt dat dit tegelijkertijd dubieus is, omdat ProRail geen 100 procent zeggenschap heeft over Keyrail. ProRail bezit 50 procent van de aandelen van Keyrail. Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam bezitten respectievelijk 35 en 15 procent van de aandelen.

KNV vraagt zich af of de NMa en Europese autoriteiten in deze constructie akkoord zullen gaan met het delegeren van ProRail-verantwoordelijkheid aan Keyrail.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.