Deutsche Bahn, trein

Deutsche Bahn investeert extra geld in controversieel spoorproject



Spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn investeert twee miljard euro extra in het controversiële spoorproject Stuttgart 21. Dit spoorproject is onderdeel van een 1.500 kilometer lange hogesnelheidslijn tussen Parijs, Straatsburg, Stuttgart, Ulm, München, Wenen en Bratislava. Voor de uitvoering van dit project wordt een nieuw ondergronds centraal station in Stuttgart gebouwd dat wordt geïntegreerd in de internationale hogesnelheidslijn.

De kosten van Stuttgart 21 werd in 1995 op 2,6 miljard geschat. De kosten stegen in 2009 naar 4,5 miljard euro en in 2012 bedroegen de kosten 6,5 miljard. Deutsche Bahn-voorzitter Rüdiger Grube denkt dat het afblazen van het project meer gaat kosten dan ermee door te gaan zo meldt Railway Technology.

Spoorlijn

Het project omvat naast het ondergrondse station ook de aanleg van een 60 kilometer lange spoorlijn tussen Stuttgart en Ulm. De hogesnelheidslijn Stuttgart 21 met de totale lengte van 117 kilometer zal de Duitse steden Stuttgart, Ulm en Augsburg met elkaar verbinden.

Als het project klaar is wordt de reistijd tussen Stuttgart en Ulm teruggebracht van  54 naar 28 minuten. De reis van het centraal station in Stuttgart naar de luchthaven wordt verkort van 27 naar 8 minuten.

Demonstraties

Sinds 2009 zijn er diverse protesten tegen de hoge kosten van het project. De politie trad bij een van de protesten in september 2010 op tegen demonstranten. 100 mensen raakten hierbij gewond.

Voorstanders van het project zeggen dat het spoorproject de verstopping van het centrum zal ontlasten en de reisafstand in heel Europa zal verkorten.

Spoortunnels

De 117 kilometer lange spoorlijn gaat door 16 spoortunnels, dat is ongeveer de helft van het gehele traject. De toekomstige treinen zullen onder het centrum van Stuttgart door rijden. In februari 2010 is met de bouw gestart. 

Het project moet in 2022 afgerond zijn. Dat is drie jaar later dan gepland.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.