ProRail

ProRail heeft twijfels bij spooronderhoudsplan aannemers

ProRail lijkt weinig te voelen voor het plan van spooraannemers VolkerRail en BAM Rail om alle oude onderhoudscontracten in één keer om te zetten naar PGO’s, prestatiegerichte contracten en in ruil daarvoor hun prijzen met 20 procent te laten zakken in vier jaar tijd. Dat zegt financieel directeur Eric Steeghs in een interview met Cobouw.

Steeghs voorziet problemen met de Mededingingswet als spooraannemers gezamenlijk prijsafspraken maken. Ook vraagt hij zich af wat ProRail dan aanmoet met Asset Rail. Strukton Rail heeft eerder in Cobouw al aangegeven wel iets te voelen voor het plan van VolkerRail en BAM Rail.

Kostenstijging

Hoewel het onderzoek naar de nieuwe manier van aanbesteden van ProRail nog loopt, laten Steeghs en zijn collega Bart Smolders, directeur assetmanagement, aan de krant weten dat de PGO-contracten geleid hebben tot meer innovatie en kwaliteitsverbetering op het spoor. Ook was het nodig om de enorme kostenstijgingen het hoofd te kunnen bieden. Volgens Smolders stegen de kosten voor kleinschalig onderhoud tussen 1994 en 2012 in het oude regime van ruim 100 miljoen euro naar 269 miljoen euro.

ProRail staat nog altijd achter de heraanbesteding van het spooronderhoud in het omstreken PGO-gebied Eemland. In de eerste aanbestedingsprocedure stond ProRail op het punt om de opdracht te gunnen aan Strukton Rail, maar zag op het laatste moment vanaf uit vrees dat de gewenste kwaliteit niet gehaald kon worden met het prijsaanbod dat Strukton deed. Bij de heraanbesteding ging de opdracht voor een lagere prijs naar Asset Rail.

Kort geding

Strukton stapte naar de rechter om de heraanbesteding aan te vechten. Woensdag doet de voorzieningenrechter van de rechtbank in Utrecht uitspraak in het kort geding.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.