werkzaamheden BAM Almere

Conflict over cao en spooronderhoud nog niet voorbij

De stakingen in de railinfrasector gaan voorlopig gewoon door. Dat is de uitkomst van een overleg dat de drie betrokken bonden hebben gehad. Waar de komende dagen acties gepland zijn, willen ze niet bekendmaken. “Het moet een verrassing blijven.”

De stakingen komen voort uit onvrede met het uitblijven van een nieuwe cao. Werkgevers en vakbonden kunnen het niet eens worden over de loon- en werkgelegenheidseisen. De bonden eisen een loonsverhoging van 2,5 procent en werkzekerheid voor de spoorwerkers. Als een onderhoudscontract naar een andere aannemer gaat, moeten de spoorwerkers hetzelfde werk kunnen blijven doen bij de nieuwe aannemer.

Patstelling

De spooraannemers zeggen daar niet te kunnen voldoen omdat ze in een patstelling zitten. Door het aanbestedingsbeleid van ProRail dalen de prijzen en hebben ze geen geld voor de gevraagde loonsverhoging. ProRail laat weten geen partij in het conflict te zijn. “We hopen dat beide partijen hun verantwoordelijkheid nemen en er snel uitkomen.”

Zolang er geen oplossing is, gaan de acties door. De opzet is dat de stakingen gespreid worden door het land. De afgelopen dagen kwamen de stakingen niet helemaal de verf omdat spooraannemers inhuurbedrijven inschakelden om het werk van hun stakende werknemers over te nemen. Dat tot woede van de vakbonden.

Sancties

Ze hebben deze inhuurbedrijven en de vakgroep Railinfra van Bouwend Nederland, die de belangen van de voornaamste spooraannemers behartigt, inmiddels in een brief laten weten daar niet van gediend te zijn. Als de spooraannemers de stakingen opnieuw proberen te breken, dan overwegen de vakbonden sancties, zo laat CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel weten. Ze denken bijvoorbeeld aan het inschakelen van de inspectie. “Zo nodig dagen we de inhuurbedrijven voor de rechter.”

Van Rijssel hoopt dat het recente voorstel dat VolkerRail en BAM Rail aan ProRail heeft gedaan over PGO-contracten de impasse in het cao-conflict kan doorbreken. De bedrijven stellen voor om alle lopende onderhoudscontracten in een keer om te zetten naar prestatie gerichte onderhoudscontracten. Ook zou er een objectieve prestatiemeting moeten komen in de onderhoudsgebieden. De twee spooraannemers zijn bereid om hun onderhoudsprijzen gefaseerd te laten zakken tussen 2014 en 2017. In 2017 zouden de prijzen dan met 20 procent gedaald zijn.

Voordelen

Het plan heeft veel voordelen, menen de aannemers, zoals concurrentie op basis van kwaliteit van onderhoud, behoud van vakmanschap, het onmiddellijk inboeken van kostenvoordelen en minder sociale onrust. Het voorstel is onlangs gepresenteerd aan een aantal Tweede Kamerleden.

CNV-bestuurder Van Rijssel noemt het voorstel “een interessante gedachte”, die wellicht eveneens uitkomst biedt in het cao-conflict.

Onderzoek aanbestedingsbeleid

ProRail wil inhoudelijk nog niet reageren op het voorstel van Volker Rail en BAM Rail omdat er nog een onderzoek loopt naar het aanbestedingsbeleid van ProRail. “Een commissie van externe deskundigen onderzoekt samen met spooraannemers en ProRail of en hoe de aanbesteding van onderhoud verbeterd kan worden. De aannemers kunnen alle ideeën inbrengen, waaronder deze”, aldus een woordvoerder.

ProRail betreurt het dat Strukton niet meedoet aan het onderzoek. “De deur blijft open voor ze.”

Yvonne Ton

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.