ECO-dwarsligger

U-centraal is hoogste bieder voor ECO-dwarsliggers

Spoorbouwer U-centraal is de hoogste bieder in de veiling voor de eerste partij drieduizend ECO-dwarsliggers. Spoorbedrijf Voestalpine Railpro organiseerde deze veiling waarvan de opbrengst naar een project tegen houtkap in het Braziliaanse Amazonegebied. Spoorbedrijf Voestalpine Railpro is initiatiefnemer van de veiling voor het goede doel. De veiling sloot vrijdagmiddag om 15.00 uur.

U-centraal kocht de drieduizend ECO-dwarsliggers voor 57 euro per stuk. Strukton Rail eindigde op de tweede plek met een bod van 56,90 euro. U-centraal is een samenwerkingsverband tussen BAM Rail en VolkerRail ten behoeve van project DSSU in Utrecht.

Duurzaam

Bij de productie van de ECO-dwarsligger is de CO2-emissie minimaal 20 procent lager dan bij de NS90 dwarsligger die nu doorgaans in het spoor wordt gebruikt. De nieuwe dwarsligger is goedgekeurd door ProRail en mag daardoor overal in het Nederlandse spoor worden toegepast.

Voestalpine Railpro heeft de ECO-dwarsligger samen met spoorbedrijven Bonder Recycling en Overslag, Spanbeton en De Meteoor gemaakt. Spanbeton en De Meteoor zijn beide producent van de dwarsligger en Bonder Recycling levert de gerecyclede ballast. De toepassing van deze nieuwe dwarsligger draagt bij aan een beter milieu, omdat deze op een duurzame manier is geproduceerd.

Oude spoorballast

Oude spoorballast uit de spoorbaan wordt bewerkt en hergebruikt als toeslagstof in de betonnen dwarsligger. Het toegepaste hoogoven-cement bestaat uit restmateriaal dat vrijkomt bij de productie van staal en heeft daardoor als cementsoort een veel lagere CO2-emissie dan andere cementsoorten. De ECO-dwarsligger wordt van deze twee producten gemaakt. Bij de productie van deze materialen is de CO2-uitstoot een stuk lager dan bij een NS90 dwarsligger.

De opbrengst van de veiling gaat naar Sky Rainforest Rescue en het WNF. Zij willen een miljard bomen in het Braziliaanse Amazonegebied beschermen tegen houtkap. De veiling was te volgen via de Facebook-pagina van Voestalpine Railpro.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “U-centraal is hoogste bieder voor ECO-dwarsliggers”

Henk-Jan Wormgoor|06.02.14|23:54

Betonnen liggers op harde zandgrond (oa. Veluwe zoom en omgeving Almelo) dreunen als aardbevingen.
In combinatie met oneindig gelaste rails en dus het koppelen van allerlei trillende systemen ontstaat tevens laag frequent geluid in grote regio’s. Studie naar gebruik van trillingsdempende en geluiddempende composiet-bielzen oa. Axion Ecotrax composite railway sleepers is gewenst.
Dat is tevens hergebruik van afval stoffen.
http://www.railway-technology.com/contractors/rail/axion/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.