Amersfoort, station, foto: Jos van Zetten

‘ProRail deed te weinig met aanbevelingen ILT-rapport’

De aanbevelingen uit het kritisch rapport van de Inspectie van Leefomgeving en Transport hebben nog nauwelijks tot verandering geleid. Dat zegt directeur Diederik Schonebaum van spooraannemer Strukton Rail. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport concludeert in een rapport dat ProRail zich bij aanbestedingen in het spooronderhoud meer richt op geld dan op veiligheid.


De inspectie voerde in april en mei 2012 een ‘quick scan’ uit naar de werking van de PGO-contracten (Prestatie Gericht Onderhoud). Daarbij werden 27 personen bij ProRail en bij spooraannemers geïnterviewd. 

De inspectie concludeert in de ‘quick scan’ dat de onderhoudscontracten van ProRail aannemers stimuleren om uit financiële overwegingen afwijkingen aan de infrastructuur niet te melden. Dat gaat ten koste van de veiligheid. Ook zou er minder aandacht zijn voor de veilige berijdbaarheid van het spoor.

PGO Eemland

ProRail brak in april 2012 de aanbesteding voor het spooronderhoud in Amersfoort (PGO Eemland) af omdat de spoorbeheerder meende dat de kwaliteitsbeloftes niet gerealiseerd konden worden op dit prijsniveau. De aanbesteding was in eerste instantie toegekend aan Strukton Rail. 

ProRail stelde daarna samen met de spooraannemers de negatieve prijsspriraal te willen doorbreken.

Schonebaum: “ProRail beloofde partijen met onrealistische aanbiedingen gaan diskwalificeren.” Het spooronderhoud in Amersfoort werd daarna opnieuw aanbesteed en de opdracht werd in november 2012 opnieuw aan de laagste bieder gegund, dit keer Asset Rail. 

“Wij constateren dat ProRail na het uitkomen van het rapport weinig met de aanbevelingen van de inspectie heeft gedaan”, stelt de directeur.

Eisen

Op andere punten toont het contract van de aanbesteding wel verbeteringen volgens Schonebaum. “Zo zijn de eisen voor het aantal storingen en de hersteltijden aangepast. Ook is het boete- en beloningssysteem wat meer in balans gebracht. En er is bijvoorbeeld opgenomen dat defecte spoorstaven door nieuwe spoorstaven moeten worden vervangen.”

Strukton Rail is niet tegen Prestatie Gericht Onderhoud, maar vindt dat de contractvorm wel moet worden veranderd. Schonebaum: “Er moet een mechanisme komen waarbij de kwaliteit doorslaggevend is en niet de prijs. Als de prijs doorslaggevend is, dan gaat dit ten koste van de kwaliteit en veiligheid.”

Noodzakelijke aanpassingen

Ook spooraannemer VolkerRail vindt dat het tijd is dat er noodzakelijke aanpassingen komen in het Prestatie Gericht Onderhoud. Woordvoerder Gjalt Rameijer: “Er moet voorkomen worden dat er een te laag prijsniveau wordt bereikt. Dat kan op lange termijn voor serieuze problemen zorgen.”

ProRail zegt het rapport van de Inspectie ter harte te nemen en met de vier aannemers in gesprek te zijn om te kijken hoe de aanbestedingsprocedure kan worden verbeterd. De contracten moeten zo worden opgesteld zodat er goed, veilig en snel onderhoud tegen een realistische prijs plaatsvindt. Ook behoud van vakmensen is daarbij belangrijk, stelt de spoorbeheerder.

Marieke van Gompel

Lees ook:

 


U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.