Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

Fyra-treinen voldoen niet aan aanbestedingseisen

De Fyra-treinen voldoen met de maximumsnelheid van 250 kilometer per uur niet aan de eisen die waren gesteld voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. In het bestek van de aanbesteding dat in handen is van OVPro.nl, staat dat de treinen in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel en in 183 minuten van Amsterdam naar Parijs moesten rijden. Omdat er oponthoud is op stations, kan dat alleen maar met treinen die snelheden van 300 kilometer per uur halen.

Veolia-directeur Manu Lageirse bevestigt dit. “Om dat te kunnen behalen, rekening houdende met 8 min wachttijd in Brussel en snelheidsbeperkingen rond stations Amsterdam, Brussel, Antwerpen en Parijs en op sommige trajectstukken, moest er wel worden ingeschreven met treinen die 300 kilometer per uur kunnen rijden. Anders, haal je die voorgeschreven targets niet”, zegt Lageirse.

Exploitatie

Veolia was een van de partijen die meedong naar de exploitatie. HSA won de aanbesteding door jaarlijks 160 miljoen euro te bieden voor het recht om de hsl te exploiteren. Veolia eindigde met de helft van dit bedrag op de tweede plek.

Om aan de exploitatie-eisen te voldoen, schreef Veolia in met de gevestigde fabrikanten Ahlstom en Siemens. Lageirse: “Je kon alleen maar inschrijven met bestaande fabrikanten van hogesnelheidstreinen, omdat alleen zij treinen produceren die 300 kilometer per uur rijden en met voldoende zekerheid op tijd rijklaar zijn.”

Specificaties

“De treinen van die producenten kosten rond de 30 miljoen euro per stuk”, stelt Lageirse. De NS moest 20 miljoen euro voor de Fyra-treinen betalen.

De HSA moet volgens Lageirse daarna de specificaties van de trein hebben aangepast. ”En de overige fabrikanten waren voor de bestelling van een twintigtal treinen niet bereid om een totaal nieuwe trein te bouwen.” Volgens de Veolia-directeur is dat gedaan om de hoge kosten van de exploitatie van de hogesnelheidslijn te kunnen dekken.

Exploitatie

NS-topman Bert Meerstadt ontkende maandag in het Beneluxparlement dat er een verband is tussen de keuze voor de goedkope Fyra-treinen en de hoge prijs die voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn moest worden betaald. Volgens hem is er ook naar de kwaliteit en geschatte nazorg gekeken. AnsaldoBreda kwam daarbij als een van de besten uit de bus.

NMBS-topman Marc Descheemaecker stelde dat er eerst zeven treinfabrikanten meedongen naar de levering van treinen voor de hogesnelheidstrein. Omdat de NS en NMBS slechts 19 treinstellen bestelden, haakte zes van de zeven fabrikanten af. Daarna bleef alleen AnsaldoBreda over. Hij ging daarbij niet verder in op het aanpassen van specificaties.

Marieke van Gompel

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.