mobiele, werkplaats

Proeven met mobiele werkplaats en sneeuwborsteltreinen

VolkerRail, Strukton Rail en ProRail hebben vorige week in de Amsterdamse haven proeven gedaan met een sneeuwborsteltrein en een Ravot-werktrein. De treinen zorgen voor een veilige werkplek en minder verstoring van het treinverkeer.

De Ravot-machine met uitschuifwerk rijdt als ‘mobiele werkplaats’ veilig naar de plek van de storing rijden. Een uitschuifbaar hek achter de machine biedt vervolgens een veilige werkplek. Binnen de afrastering verhelpt de onderhoudsploeg de storing, terwijl het treinverkeer om de werkplek heen weer snel kan worden hervat. Deze methode biedt veiligheid voor de mensen en minimale verstoring van het treinverkeer.

Sneeuwborsteltrein

Bij de sneeuwborsteltrein borstelt de machinebedienaar vanuit zijn veilige cabine bijna alle sneeuw weg. Alleen voor de laatste stukjes, de hardnekkige ijsvorming tussen de wisseltong en de aanslagspoorstaaf, zal nog een monteur het spoor in hoeven. Dit zorgt voor een verbeterde veiligheid en minder verstoring van het treinverkeer.

Winterse omstandigheden vergroten de kans op verstoringen als gevolg van uitgevallen wisselverwarming, kapot gevroren onderdelen of ijsbrokken in wissels. Het zijn storingen die snel moeten worden opgelost.

Veiligheid

Onderhouds- en storingsploegen staan dag en nacht klaar om bij te springen. Zij kunnen vanwege veiligheidsredenen alleen het spoor betreden als er geen treinen rijden. Zeker op drukke emplacementen als die in Amsterdam moeten onderhoudsploegen vaak lang wachten totdat er sporen vrij zijn gepland om over te steken naar een wissel met een verstoring. Inzet van de sneeuwborsteltrein en de Ravot-werktrein kunnen hierbij uitkomst bieden.

Strukton Rail zet in Zweden al langer werktreinen met sneeuwborstels in. Amsterdam had vorige week de primeur.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Proeven met mobiele werkplaats en sneeuwborsteltreinen”

John Hogaarts|28.01.13|11:33

Ik denk niet goed voor de gasslangetjes en draden van de vonkontstekers.

Strukton Rail|28.01.13|15:11

Dat klopt als het gaat om een wissel met wisselverwarming. Deze methode is dan ook vooral bedoeld voor wissels zonder wisselverwarming.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.