Voorlopig geen nieuwe aanbestedingen spooronderhoud

ProRail schrijft voorlopig geen nieuwe aanbestedingen voor spooronderhoud uit. Hoe lang dit precies gaat duren, kan de spoorbeheerder niet zeggen. ProRail wacht eerst de resultaten af van een onderzoek naar de veiligheid en betrouwbaarheid van PGO-contracten (Prestatie Gericht Onderhoud).

Strukton Rail stapte naar de rechter omdat de spooraannemer het oneens is met de gunning van het spooronderhoud in Amersfoort (PGO Eemland) aan Asset Rail. Deze zaak dient op 30 januari.

Aanbesteding

ProRail stond in april vorig jaar op het punt om deze opdracht aan Strukton Rail te gunnen. Omdat de spoorbeheerder meende dat niet aan de kwaliteitsbeloftes kon worden voldaan op dit prijsniveau, werd de aanbesteding afgebroken. Daarna gunde ProRail de aanbesteding aan Asset Rail.

Strukton Rail stuurde daarop een brandbrief naar de Tweede Kamer. De spooraannemer stelt daarin dat het prijsniveau van het spooronderhoud met PGO op 25 tot 40 procent van de totale kostprijs vaststelt. Dit kan volgens de aannemer leiden ongelukken en vertragingen op het spoor.

Onderzoek

De andere drie spooraannemers (BAM, Asset Rail en Volker Rail) stuurden daarna ook een brief naar de Tweede Kamer waarin zij schrijven dat zij het oneens zijn met Strukton Rail. Zij schreven dat hoewel Prestatie Gericht Onderhoud nog verder moeten worden doorontwikkeld, zij de visie achter deze contractvorm steunen.

PGO-contracten

Ook staatssecretaris Wilma Mansveld schreef vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer het onnodig te vinden om de aanbestedingen met PGO-contracten te beëindigen. Ze stelde dat ProRail, de spooraannemers en vakbonden gezamenlijk met elkaar in gesprek moeten blijven.

ProRail besloot na de kritiek op de PGO-contracten een onderzoek naar deze vrij nieuwe vorm van aanbesteden in te stellen. Een onafhankelijke commissie is ingesteld om de zowel de procedure als de veiligheid en betrouwbaarheid van de aanbestedingen te onderzoeken.

Procedure

Uit het eerste deel van het onderzoek blijkt dat de procedure van de aanbesteding in Amersfoort correct is verlopen. Het onderzoek naar de veiligheid en betrouwbaarheid loopt nog.

Lees ook:
Commissie: procedure aanbesteding PGO Eemland correct
Start proef met nieuwe manier van aanbesteden
Spooraannemers: aanbestedingen niet stopzetten
Strukton Rail: ongelukken door bezuinigingen op spooronderhoud

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.