BAM bouwt spoorwegkruising in Londen

BAM Nutall, een Britse dochter van BAM, heeft een opdracht binnen gehaald voor de bouw van een ongelijkvloerse spoorwegkruising in Ealing, West-Londen. Het contract is ter waarde van 24 miljoen euro. BAM Nutall kreeg de opdracht van de Britse infrastructuurbeheerder Network Rail.

BAM Nutall legt een verdiepte, deels gesloten tunnelbak van 960 meter aan op het Acton-goederenemplacement in Ealing. Via deze zogenaamde dive-under, kunnen doorgaande reizigerstreinen via de Great Western main line de goederentreinen van en naar het emplacement kruisen.

Spoorproject Crossrail

Naar verwachting stijgt het aantal treinen op deze belangrijke spoorlijn zodra het spoorproject Crossrail in 2018 is afgerond. 

De werkzaamheden aan de tunnelbak zijn onlangs van begonnen zullen naar verwachting in 2016 zijn afgerond.

Het Crossrail-project moet Londen beter bereikbaar maken per spoor. Op dit moment wordt daarvoor een nieuwe spoorinfrastructuur door Londen aangelegd. De nieuwe infrastructuur krijgt een lengte van ruim 118 kilometer en moet aansluiten op de bestaande spoor- en metrolijnen. Als Crossrail opent, zal de capaciteit van het treinnetwerk met 10 procent toenemen en de reistijd verminderen.

Lees ook: Nieuwe tunnelboormachine voor spoorinfrastructuur Londen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.