Seinen, wissels, NS, treinen

Doorgaan hoogfrequent spoor niet ter discussie

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat door met de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Wel kan het zijn dat onderdelen van het grote spoorproject vanwege bezuinigingen aangepast of geschrapt moeten worden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer.

“De ambitie om op termijn hoogfrequent te gaan rijden staat niet ter discussie”, aldus Mansveld. Veranderingen in het volume van het spoorgoederenvervoer en de uitrol van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS kunnen er volgens haar wel voor zorgen dat in 2013 onderdelen van het project wijzigen. In de loop van 2013 wordt er ook meer duidelijk over hoeveel er precies geïnvesteerd gaat worden in diverse spoorprojecten.

Spoorboekloos rijden

PHS moet ervoor zorgen dat reizigers in de toekomst spoorboekloos kunnen rijden. Daarnaast moet het programma ervoor zorgen dat een toename van het spoorgoederenvervoer in de toekomst wordt opgevangen. Omdat er op dit moment een afname is in het volume van het spoorgoederenvervoer wil de staatssecretaris voor 2013 nog een slag om de arm houden.

De projecten van PHS en het treinbeveiligingssysteem ERTMS hangen voor een deel met elkaar samen. Het treinbeveiligingssysteem, dat vanaf 2016 wordt uitgerold, maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat treinen elkaar in de toekomst korter kunnen opvolgen.

Lange termijn spooragenda

De uitwerking van alle PHS-maatregelen is deels afhankelijk van de uitwerking van de Lange Termijn Spooragenda. Het ministerie zal deze uitgewerkte plannen eind 2013 presenteren. In de Lange Termijn Spooragenda staan de plannen van het ministerie voor het spoor tot 2028.

De staatssecretaris beslist in maart volgend jaar over de invulling van de modernisering van de spoorlijn Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (project OV SAAL) op de middellange termijn. Dit project moet de capaciteit van de spoorlijn verhogen en het treinvervoer verbeteren. Het kabinet heeft voor dit project 1,4 miljard euro gereserveerd.

Marieke van Gompel

 

 

 

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.